Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków ponownie na autobusowych zakupach. Nie tylko nowe

infobus
03.07.2020 17:00

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiłoprzetarg na zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanychenergią elektryczną.

Pojazdy mogą być oczywiście fabrycznie nowych, ale MPKdopuszcza także używane konstrukcje i takie pewnie propozycje otrzyma. W tym zakresieprzewoźnik stawia warunki:

  • pojazdy nie mogą być starsze niż 2016,

  • ich przebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,

  • wyposażone w zespoły i podzespoły pochodzące od tego samegoproducenta;

  • posiadają nadwozia z taką samą stylizacją i kolorystykązewnętrzną i wewnętrzną;

  • zawierają identyczne wyposażenie i organizację stanowiskakierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej;

  • mają ten sam typ urządzeń magazynujących energię elektryczną(akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia),

  • przedmiotem odbioru mogą być pojazdy z pięciopolową głowicąpantografu, przy czym Wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia jest zobowiązanydo wymiany głowic na czteropolowe.

Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnejładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanejdo każdego oferowanego autobusu.

Pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy – stawićsię, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli na terenie StacjiObsługi Autobusów Wola Duchacka

Jak ocenić używanego elektryka?

Zastosowane przez MPK Kraków kryteria techniczne podlegająceocenie, to

Generalnie kryteria techniczne mają wagę 25%, a cena – 75%. Na oferty MPKKraków czeka do 6 sierpnia.

Kierunek elektryczność

Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ma już w sumie 28 autobusówelektrycznych, w tym pięć przegubowych.

Najnowszy, wypożyczony w maju od SolarisBus & Coach z możliwością wykupu, to demonstracyjny model Urbino 18 electric, który ma18 metrów długości, jest wyposażony w platformę dla osób poruszających się nawózkach, monitoring i automat biletowy. Może być ładowany zarówno przez wtyczkęplug-in jak i przez zamontowany na dachu pantograf.

Wszystko wskazuje na to, że teraz krakowska spółka celuje w podobnypojazd. Razy dwa.

Decyzja o zwiększaniu liczby elektrycznych autobusów jestpodyktowana troską MPK SA o środowisko i czyste powietrze w Krakowie. To takżeefekt ustawy o elektromobilności, która zobowiązuje miasta do posiadaniaokreślonej liczby bezemisyjnych pojazdów.

Warto przypomnieć, że do Krakowa wprzyszłym roku trafi 50 nowych autobusów elektrycznych, których zakup jestrealizowany w ramach projektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek odofinansowanie ich zakupu spełnił wymagane przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych kryteria oceny i uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dziękiczemu MPK zyska ok. 110 mln zł dotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji.Autobusy z tego projektu będą wykorzystywane na czterech liniach – 144, 173,179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejoniemiasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczeniapowietrza.

W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będąmieć do dyspozycji 80 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całegotaboru MPK.