Kraków ponownie na autobusowych zakupach. Nie tylko nowe
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiłoprzetarg na zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanychenergią elektryczną.
Pojazdy mogą być oczywiście fabrycznie nowych, ale MPKdopuszcza także używane konstrukcje i takie pewnie propozycje otrzyma. W tym zakresieprzewoźnik stawia warunki:
-
pojazdy nie mogą być starsze niż 2016,
-
ich przebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,
-
wyposażone w zespoły i podzespoły pochodzące od tego samegoproducenta;
-
posiadają nadwozia z taką samą stylizacją i kolorystykązewnętrzną i wewnętrzną;
-
zawierają identyczne wyposażenie i organizację stanowiskakierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej;
-
mają ten sam typ urządzeń magazynujących energię elektryczną(akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia),
-
przedmiotem odbioru mogą być pojazdy z pięciopolową głowicąpantografu, przy czym Wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia jest zobowiązanydo wymiany głowic na czteropolowe.
Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnejładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanejdo każdego oferowanego autobusu.
Pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy – stawićsię, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli na terenie StacjiObsługi Autobusów Wola Duchacka
Jak ocenić używanego elektryka?
Zastosowane przez MPK Kraków kryteria techniczne podlegająceocenie, to
-
okres gwarancji całopojazdowej,
-
liczba wszystkich miejsc pasażerskich siedzących w autobusiedostępnych z poziomu niskiej podłogi,
-
ocena parametru wyposażenia autobusów w systemybezpieczeństwa,
-
ocena sposobu ogrzewania przestrzeni pasażerskiej autobusu,
-
ocena rodzaju felg kół ze względu na zastosowany materiał,
-
ocena rodzaju rampy wdrzwiach prowadzących do stanowiska do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.
Generalnie kryteria techniczne mają wagę 25%, a cena – 75%. Na oferty MPKKraków czeka do 6 sierpnia.
Kierunek elektryczność
Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ma już w sumie 28 autobusówelektrycznych, w tym pięć przegubowych.
Najnowszy, wypożyczony w maju od SolarisBus & Coach z możliwością wykupu, to demonstracyjny model Urbino 18 electric, który ma18 metrów długości, jest wyposażony w platformę dla osób poruszających się nawózkach, monitoring i automat biletowy. Może być ładowany zarówno przez wtyczkęplug-in jak i przez zamontowany na dachu pantograf.
Wszystko wskazuje na to, że teraz krakowska spółka celuje w podobnypojazd. Razy dwa.
Decyzja o zwiększaniu liczby elektrycznych autobusów jestpodyktowana troską MPK SA o środowisko i czyste powietrze w Krakowie. To takżeefekt ustawy o elektromobilności, która zobowiązuje miasta do posiadaniaokreślonej liczby bezemisyjnych pojazdów.
Warto przypomnieć, że do Krakowa wprzyszłym roku trafi 50 nowych autobusów elektrycznych, których zakup jestrealizowany w ramach projektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek odofinansowanie ich zakupu spełnił wymagane przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych kryteria oceny i uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dziękiczemu MPK zyska ok. 110 mln zł dotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji.Autobusy z tego projektu będą wykorzystywane na czterech liniach – 144, 173,179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejoniemiasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczeniapowietrza.
W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będąmieć do dyspozycji 80 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całegotaboru MPK.
„