Autobusy z II FRPA 2020 w Małoposlkim: 81 linii
Ponad 6 mln zł z Funduszurozwoju przewozów autobusowych trafi do 27 małopolskich gmin. Dzięki dotacjomuruchomionych ma zostać 81 linii autobusowych. W piątek, 26 czerwca, wojewoda małopolskiPiotr Ćwik podpisał umowy z przedstawicielami samorządów.
Największe kwoty w tej transzy przekazanych dopłat trafiądo: województwa małopolskiego – 3,3 mln zł, powiatu tatrzańskiego (blisko 611tys. zł), gminy Bobowa (274,5 tys. zł) i gminy Wieliczka (250 tys. zł).
„Samorządom zaczyna się ten program coraz bardziejpodobać i cieszy się coraz większym zainteresowaniem” – powiedziałdziennikarzom wojewoda małopolski Piotr Ćwik. Jak zauważył, po podniesieniustawki dofinasowania ze jednego złotego do 3 zł do każdego”wozokilometra” samorządy chętniej występują o dopłaty.
Od stycznia w Małopolsce w ramach Funduszu rozwoju przewozówautobusowych podpisano umowy opiewające na ponad 14 mln zł, a tegoroczna pulato 40 mln zł. „Jeżeli tylko kolejne samorządy będą chciały przywracaćpołączenia lokalne, to jesteśmy gotowi, mamy czym dysponować” – dodałĆwik.
Podczas podpisywania umów w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkimwójt Ochotnicy Dolnej Tadeusz Królczyk mówił, że dzięki uzyskanemu wcześniejdofinansowaniu możliwe było utrzymanie w gminie komunikacji w czasie pandemiikoronawirusa.
Starosta tatrzański Piotr Bąk powiedział PAP, że do końcatego roku powiat postara się zagospodarować otrzymane 610 tys. zł 698 zł iogłosi przetarg na uruchomienie ośmiu regularnych linii autobusowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Zakopane nie jest wielkim miastem. Istnieje w nimkomunikacja miejska, ale jest ona ograniczona do granic miasta. Tymczasempowiat tatrzański to jeszcze gminy: Kościelisko, Poronin, Biały Dunajec iBukowina Tatrzańska. Jest w nich sprawna sieć połączeń prywatnych przewoźników– busów, ale ma ona charakter sezonowy” – mówił Bąk.
„Poza sezonem jest pustka, a to jest kwestiadostępności do usług publicznych: szpitali, urzędów i szkół. Część uczniów niepodejmuje nauki w szkołach średnich w Zakopanem, bo łatwiej dotrzeć im doNowego Targu” – wyjaśnił Bąk. Stąd – jak tłumaczył – konieczność wzmocnieniaregularnych przewozów.
Gmina Proszowice otrzyma nieco ponad 96 tys. zł.”Postaramy się uruchomić autobusy wewnątrz gminy tam, gdzie one niekursowały. Na terenie powiatu oraz między województwem małopolskim aświętokrzyskim kursują autobusy prywatnych przewoźników, z którymi ciężkobyłoby nam konkurować. Dlatego wybraliśmy miejsca, do których oni nie jeździli.Chcemy dowozem objąć młodzież szkolną i osoby, który przyjeżdżały do miastasamochodami, zostawiały je na parkingach, żeby ta linia pomogła także wrozwiązaniu problemu parkowania” – powiedział PAP burmistrz miasta i gminyProszowice Grzegorz Cichy.(PAP
„