Lion`s City E to nie pierwszy elektrobus MAN. 50 lat temu…
Przyszłość jest elektryzująca, ale przeszłość … też! MAN w1970 roku zaprezentował swój pierwszy autobus elektryczny.
Różnił się odaktualnej propozycji w postaci Lion's City E, ale łączyło je jedno napęd elektryczny!
Elektryczna historia
W 1970 roku MAN Truck & Bus – po dwóch latach rozwoju – zaprezentowałswój pierwszy elektryczny autobus. Model 750 HO-M10 E powstał we współpracy zfirmami partnerskimi RWE, Bosch i Varta. Jak pisała wówczas prasa, autobus miał”wnieść pozytywny wkład w branżę w zwalczanie zanieczyszczenia powietrza ihałasu na drogach śródmiejskich”. Ze względu na stale rosnącą „falęmotoryzacji”, już wówczas nawoływano do poprawy jakości powietrza w miastach.
W styczniu 1971 r., czyli 11 miesięcy po prezentacji i pokompleksowych testach fabrycznych, MAN przekazał prototyp firmie transportowejw Koblencji na roczne testy. Elektryczny autobus, który obsługiwał trasę 7, byłw stanie przewieźć 99 pasażerów i miał zasięg 50 kilometrów. Akumulatory byłyumieszczone w przyczepie i gwarantowały czas jazdy od dwóch do trzech godzin.
Druga jednoosiowa przyczepa z akumulatorami była gotowa dopodmiany na pętli. Tym samym zapewniono stałą dostępnośćautobusu , a akumulatory można było ładować tanim prądem poza szczytem. Doczerwca 1971 r. pierwszy autobus elektryczny MAN przejechał około 6000kilometrów i to bez żadnych poważnych awarii.
Elektryk na olimpiadzie
Pozytywne doświadczenie z Koblencji, zachęciły MAN do zastosowaniaelektrobusu podczas prestiżowych igrzysk olimpijskich w Monachium, gdzie sportowcykursowali między parkiem olimpijskim a wioską olimpijską na pokładach dwóchautobusach elektrycznych i ośmiu autobusów na gaz ziemny. W 1972 roku! Pojazdykursowały dziennie przez ok. 20 godzin, przewożąc najlepszych sportowców zcałego świata na miejsce przeznaczenia – bezpiecznie i ekologicznie.
Dwa lata później, 15 października 1974 r., MAN przekazałpierwsze elektryczne autobusy do miasta Mönchengladbach. Ta, pojazdy drugiejgeneracji SL-E były w użyciu do 1979 roku. Nowe funkcje obejmowały zmodernizowanebaterie, których pojemność została powiększona o 50 procent oraz przerobionymoduł przyczepy. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie zasięgu nawet do 80kilometrów i wymiana akumulatorów przebiegała całkowicie automatycznie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Takie pojazdy eksploatowane były w lokalnym transporciepublicznym również w Dusseldorfie i Frankfurcie nad Menem.
Potem – wraz z większą sprawnością silników diesla i niskąceną oleju napędowego – ta pionierska działalność została zawieszona. Teraz wracamydo niej po prawie 50 latach.
Zobaczcie MAN 750 HO-M10 E na filmie:
{https://vimeo.com/430697722}
„