Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wiedeńskie testy wodorowego autobusu Solarisa [FILM]

infobus
15.06.2020 09:00

Do 12 czerwca po ulicach Wiednia kursował premierowy autobus Solaris Urbino12 hydrogen.

Zielony rok

Rok 2020 firma Wiener Linien ogłosiła rokiem ekologicznych autobusów. Poudanych jazdach testowych eCitaro na linii 57A, 4 czerwca do miasta przybyłpierwszy wodorowy autobus – Solaris Urbino 12 hydrogen. Na trasie 39A pojazd kursował codziennie do 12 czerwca.

-„Firma Wiener Linien była i zawsze będzie pionierem w dziedzinie ekologicznychinnowacji. Dlatego jestem bardzo dumny, że teraz, oprócz e-mobilności, jesteśmyw forpoczcie zmian także, jeśli chodzi o napęd wodorowy”, powiedział Ulli Simaz wiedeńskiego magistratu podczas prezentacjiwodorowego autobusu 3 czerwca w zajezdni Leopoldau.

Przypomnijmy, że Wiedeń postawił przed testowym pojazdem spore wymagania:duża gęstość miejskiego ruchu, krótkie odległości między przystankami i zróżnicowanamiejska topografia.

-„Oprócz napędu elektrycznego, napęd na wodór stanowi duży problem dlaautobusów miejskich. Mamy tutaj szerokie pole do zmian: producenci autobusówmuszą dostarczać pojazdy eksploatacyjne po realistycznych cenach, firmytransportowe muszą jak najszybciej zająć się przejściem na eko-napędy, apolitycy muszą stworzyć odpowiednie ramy, które pozwolą nam uczynić mobilnośćjeszcze bardziej zrównoważoną i przyjazną dla środowiska – podsumowuje Günter Steinbauer, dyrektorzarządzający Wiener Linien.

Nic dodać, nic ująć. Zobaczcie, jak w Wiedniu sprawował się Solaris Urbino 12 hydrogen:

Gazowe zaplecze

Wodorowe plany Wiednia są bardzo ambitne – już od 2023 r. na linii 39A ma być eksploatowanychłącznie dziesięć autobusów wodorowych!

Oprócz jazd testowych, wiedeńska firma przygotowuje się do tego celu budująctakże odpowiednią infrastrukturę. Wodorowa stacja została już postawiona i znajdujesię w autobusowej zajezdni Leopoldau.

Podczas pracy próbnej zbiornik autobusu był napełniany „do pełna” 35kilogramami wodoru w ciągu dwunastu minut. Podczas normalnej pracy stacji ma tozająć osiem minut. Tak przygotowany autobus może pokonać do 400 kilometrów, co oznaczatankowanie raz dziennie.

-„Dobrą rzeczą jest to, że możemy wykorzystać istniejącą infrastrukturę inasze know-how, nasze 120-letnie doświadczenie z gazami, a tym samymzapoczątkować przyszłość energii w oszczędny sposób” – mówi Gerhard Fida,dyrektor zarządzający firmy Wiener Netze, która obok Wien Energie również uczestniczyła w testach wodorowego autobusu.

Docelowo Wiedeń chce pozyskiwać wodór poprzez elektrolizę, w której zielonywodór byłby wytwarzany z odnawialnej energii elektrycznej.

W skali Europy

Wiedeński test Solarisa to część ogólnoeuropejskiego projektu wprowadzaniaautobusów wodorowych do miast. Na razie to przede wszystkim testy, ale też sąpierwsze kontrakty. W tym roku w Bolzano zacznie eksploatować dwanaścieautobusów H2. Kolonia, Wuppertal i Connexxion również złożyły już zamówienia naautobusy najnowszej generacji.