Polski rynek pojazdów użytkowych – 05.2020
Od początku roku przybyło7 142 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t i jest to już mniej o 51,1% niż w tym samym czasieub.r.
To efekt spadku rejestracjizarówno w grupie samochodów ciężarowych o 51,1%, jak i w grupieautobusów o 51,6%.
Użytkowy maj
W maju 2020r. zarejestrowano 1048 pojazdów użytkowych pow.3,5t, to mniej o 70% niż rok wcześniej.
Tendencja spadkowa na rynku pojazdów użytkowych trwanieprzerwanie od lipca ub.r.
Ostatnio niższe wyniki majowe zanotowaliśmy w 2010 r.( 808 szt.) i w 2009roku (605 szt.) i po powolnym odbudowywaniu siętej części rynku po wielkim kryzysie finansowym. Rezultat z ostatniegomiesiąca br na skutek pandemii COVID-19,pogłębił zarysowujący się wcześniej regres, który cofnął rozwój rynkuwiele lat wstecz. Jednocześnie jesteśmy świadkami nieznacznego wzrostu wporównaniu do poprzedniego miesiąca o 5,6%. Z uwagą wszyscy obserwujemy, jakfirmy będą sobie radzić z wychodzeniem z lockdownu.
We wszystkich segmentach odnotowaliśmy wysokie spadki.Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 70,2% r/r,za sprawą przede wszystkim wolumenowychciągników samochodowych (-75,6%), które sygnalizują też sytuację na rynkuprzyczep i naczep. Podwozia ciężarowe przyhamowały o 58,3% a niewiele ważącerejestracje samochodów specjalnych tym razem także obniżyły się o 25%. Liczbanowych autobusów pow. 3,5t spadła o 71,3% w porównaniu do maja 2019 r. a ichwydania wyniosły 97 szt. Dostawywszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 951 szt.
Nowe autobusy o DMC>3,5T
Od początku 2020 roku przybyło 553 autobusy, mniej o -51,6%niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce mabezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 283 autobusy (-42%) z dużą przewagąnad drugim SOLARIS ( 91 szt.-45%) ,trzeci AUTOSAN z rezultatem 50rejestracji i wzrostem (+79%). FORD (36 szt. +244%) i MAN po rejestracji 26 szt.zamykają stawkę TOP5.
W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 281(-58%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 677 w analogicznym okresie.Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marek SOLARIS (90szt.) i MERCEDES-BENZ (84 szt.), za nimi AUTOSAN (46 szt.) oraz MAN (20 szt.)
Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t
Od początku 2020 r.zarejestrowano 6 589 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Spadek wyniósł51,1%. W całej grupie znalazło się 4 511 ciągników i ich liczebność zmniejszyłasię porównaniu do analogicznego okresu w 2019r. o 5 847 szt. (-56,4%). Wśródnich na czele jest DAF z liczbą 1 257 rejestracje (-52%) a za nim VOLVO (860;-49%). Dalej SCANIA (793; -70%), i MAN (676; -57%). Pierwszą piątkę zamknąłMERCEDES-BENZ (495 ; -64%).
W tym samym czasie przybyło 2 078 kompletnych lubskompletowanych podwozi (-33%; -1 039 szt.). Wśród nich przoduje MAN (416) tużza nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (413), który wyprzedza markęIVECO (385) i DAF (253) oraz SCANIA (245).
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku 2020r. najwięcejpojazdów wydał DAF (1 510; -49%). Po nimMAN (1 092; -53%) wyprzedza markę VOLVO (1068; -46%) i SCANIA (1 038szt. -66%) i MERCEDES-BENZ (908 szt. -52%)
Pierwsze dwie markiDAF i MAN osiągnęły do tej pory w 2020 r. kolejno 23% i 17% rynku.Trzecie VOLVO miało podobnie jak SCANIA po 16% a MERCEDES-BENZ 14%. Pierwszapiątka skupiła w ub.r. 85% rynku wobec 91% rok wcześniej.
Firmy rejestrujące na regon objęły 90,8% rynku, wśród nichzasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76%rynku, o 3 pkt. proc. mniej niż w 2019 r.
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. od początku 2020w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (1 445 szt.; 25% udz.) po spadku o 51%.Na drugim miejscu VOLVO (1 068 szt.; 18% udz.) , spadek 46% a trzecia SCANIA (1 038 szt.; -66% i 18%udz.), która w 2019 r. o tej samej porze była pierwsza. Dalej MAN (959 szt.;-54%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (762 szt.; -56% i 13%udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (308), IVECO (200)a dalej FORD TRUCKS (25) a za nim KAMAZ (12).
Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w maju 2020 r.według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 3480 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 43,4% r/r. W porównaniu zrezultatem z kwietnia br. rynek samochodów dostawczych był o 32,5% wyższy (+854 szt.).
Od początku 2020 roku zarejestrowano 19 495 nowe samochodydostawcze do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż do maja w 2019 roku o -33%.
W maju 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych nastąpiłazmiana leadera, był nim Ford (517 szt.; -37,6%). Zyskał jedną pozycję wporównaniu do sytuacji sprzed miesiąca i dwie sprzed roku. Drugi był Fiat (489szt. -52,2%) z niewielką przewagą nad Renault (487 szt. -45,5%). Za nim naczwartej pozycji uplasował się Mercedes-Benz z wynikiem 342 szt. po spadku o39,7%. Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (320 szt.; -24,5%) a kolejne było Iveco(249 szt. -46,8%).
W ogólnym rankingu modeli, w maju br. na pierwszym miejscu – podobnie jak tobyło rok wcześniej -Renault Master (432). Za nim Fiat Ducato (402). Trzeci -Mercedes-Benz Sprinter (292), który przed miesiącem był pierwszy. Iveco Daily(249) czwarty – ze spadkiem o jedną pozycję. Pierwszą piątkę zamknął FordTransit (222). Drugą piątkę otworzył podobnie jak miesiąc wcześniej PeugeotBoxer 215 szt.
Używane użytkowe
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5tsprowadzanych do Polski z zagranicy, również obserwujemy gwałtowne spadki. Wmaju 2020 r. przybyło 1673 szt. Jest to wynik znacznie niższy niż w ub.r.(-40,8%; -1153 szt. i wyższy niż w kwietniu br. +59,9% (+628 szt.).
W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 1 605samochodów ciężarowych (-37,6% r/r; +58,3% m/m) i 68 autobusów (-73,0% r/r;+112,5% m/m).
Od początku 2020r. sprowadzono 9 867używane pojazdy użytkowe (-32,5%; -4 744 szt.), w tej liczbie znalazłosię 9027 samochodów ciężarowych (-31,9%) i 840 autobusów (-38,4%). Wszystkichsprowadzonych używanych pojazdów było o 1,4 % więcej niż zarejestrowano w tymczasie nowych.
Utrzymujący się do maja 2019r. stosunkowo wysoki poziomnapływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednakśrednio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), wczerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatemdla analogicznego miesiąca od 2012 ale był to czas wzmożonych jeszcze zakupów wgrupie pojazdów nowych, przed wprowadzeniem od 15 czerwca 2019r tachografówcyfrowych. W drugiej połowie ub.r. średnia miesięczna nieznacznie przekraczała2,4 tys. szt. (w całym ub.r. 2,6 tys. szt.). Jeszcze w lutym br. liczbapojazdów (2716 szt.)) sprowadzanych z zagranicy pozostała na stosunkowo wysokimpoziomie obserwowanym w analogicznych miesiącach dwóch poprzednich lat.
Zarówno marzec kwiecień i maj br. przyniosły zdecydowanezahamowanie rejestracji w tej grupie na skutek trwającej pandemii w Europie i wPolsce.
„