Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Dzisiaj na ulice Gdańska wyjedzie 48 nowych autobusów

infobus
29.05.2020 08:00

Spółka EvoBus Polska zakończyła dostawy nowych autobusów dla Gdańska. Dzisiaj oficjalna prezentacja!

W piątek, 29 maja, odbędzie się konferencja prasowawieńczącą dostawy nowych autobusów miejskich w barwach Gdańskie Autobusy iTramwaje, czyli 48 szt. pojazdów Mercedes-Benz Citaro dla Gdańska. Podczas spotkania odbędzie się prezentacja najnowszych gdyńskich nabytków.

O randze wydarzenia świadczy fakt, że w tym wydarzeniu weźmie udział AleksandraDulkiewicz, prezydent Gdańska oraz Piotr Borawski, zastępca prezydent ds.przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT i ArturKonarski, prezes EvoBus Polska.

Po uroczystoścido ruchu włączone zostaną ostatnie „gwiazdy” z łącznie 48 wydzierżawionych przez GAiTGdańsk.

Gdańskie Citaro

Łącznie spółka GAiT wydzierżawi w tym roku 48 takich nowychautobusów, w tym:

  • 29 autobusów standardowych Mercedes-Benz Citaro,

  • 13 przegubowych Mercedes-Benz Citaro G

  • 6 midibusów Mercedes-Benz Citaro K.

Nowe pojazdy wydzierżawi Gdańskowi – podobnie jak ma tomiejsce już w tym roku we Wrocławiu – konsorcjum EvoBus Polska oraz PekaoLeasing. Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z usługami utrzymaniatechnicznego to ponad 117 mln zł brutto. To pierwsze dzierżawione, ale niejedyne Citaro w Gdańsku – przypomnijmy, że w latach 2016-2019 spółka GAiTzakupiła już 67 autobusów tego typu.

-„Podążamy za współczesnym trendem sharing economy,według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym,jak i efektywnym sposobem gospodarowania – komentuje Piotr Borawski, zastępcaprezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Z modelu dzierżawytaboru już korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu,Wrocławiu czy Gliwicach. Sprawdzimy go także i u nas.

-„Atutem i główną ideą dzierżawy, jako bardzopopularnego dziś rozwiązania, jest zapewnienie ciągłości działania komunikacjimiejskiej – mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. -Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy bez koniecznościangażowania w to pracowników GAiT i, co też ważne, zatrzymywania pojazdów donaprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nieutrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst. Dzierżawa jest tu doskonałymrozwiązaniem.

Gdański standard

Przed włączeniem nowych pojazdów do ruchu oprócz procedurodbiorowych, są one wyposażane w system informacji pasażerskiej. W pojeździeumieszczane są także komunikaty oraz piktogramy zgodnie z wytycznymiorganizatora przewozów – Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji owydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni zuwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi.

Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczegowyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy zautobusów wyposażony jest w system monitoringu wizyjnego i system zliczającypasażerów. Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnychi podróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcjęprzyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznieułatwia wejście i wyjście z pojazdu.

Gdańskie Citaro mają także system odzyskiwania energiihamowania – mild Hybrid – poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przytradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużyciapaliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko.

W kabinach kierowców zamontowane są defibrylatory AED.Korzystanie z nich jest bezpieczne i dla ratownika, i dla poszkodowanego.Defibrylator sam automatycznie analizuje pracę serca w ciągu kilku sekund,jeśli serce bije chaotycznie, aparat „rekomenduje” wstrząsterapeutyczny i „prowadzi” akcję ratowniczą; jeśli urządzenie niewykryje takiej potrzeby, nie poda wstrząsu terapeutycznego ale podpowie dalszedziałania. Dane statystyczne pokazują, że szansa na uratowanie życia człowieka,gdy podejmie się akcję ratunkową z użyciem AED, wynosi 70%.

Informacja na widoku

Autobusy klasy MIDI i MAXI zamontowane mają po jednym, aprzegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22'',umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, mapki z aktualną pozycjąpojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i video. Monitory posiadają funkcjęantyrefleksu. W standardowych Citaro i w midibusach znajduje się jeden, a wprzegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38'', na którychwyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznymoznaczeniem przystanku bieżącego.

Autobusy wyposażone są w 3 tablice zewnętrzne (przednia,boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniającedobrą widoczność w każdych warunkach i mogące pracować w temperaturach od -20°Cdo +70°C. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego wjednym lub w dwóch rzędach, posiadają również możliwość wyświetlania informacjiw sekwencji stałej lub płynącej.

-„Dzięki temu, że są to nowe pojazdy spełniają onebardzo wysoką klasę Euro 6. Dbamy o środowisko więc jest to dla nas bardzoważne. Mam nadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni oraz że nowe autobusyznacząco podniosą komfort pracy kierowców – mówił Piotr Borawski.