Europejski rynek nowych autobusów – 04.2020
Od stycznia do kwietnia, rejestracje nowych autobusów i autokarów skurczyły się o 20,1%, przy sprzedaży ogółem 8 551 pojazdów w całej Unii Europejskiej.
Użytkowy rynek
W kwietniu 2020 r. liczba rejestracji pojazdów użytkowych wUnii Europejskiej, zmniejszyła się o 67%, z powodu trwającego wstrzymaniadziałalności gospodarczej niemal we wszystkich krajach Europy, przez całymiesiąc. Pandemia COVID-19 dotknęła 27rynków UE i każdy segment pojazdów. Największe straty w kwietniu br.odnotowały: Hiszpania (-87,8%), Włochy (-85,5%) i Francja (-82,4%), które byłyrównież wśród krajów o najbardziej restrykcyjnych ograniczeniach w ciąguostatniego miesiąca.
W ciągu czterech miesięcy od początku roku, popyt w UE nanowe pojazdy użytkowe skurczył się o 34,5%w dużej mierze ze względu na wpływ koronawirusa na wyniki z marca ikwietnia. Cztery główne rynki regionu jak dotąd odnotowały dwucyfrowe spadki:Hiszpania (-46,6%), Francja (-41,6%), Włochy (-41,4%) i Niemcy (-22,5%).
Nowe autobusy i autokary
W ubiegłym miesiącu popyt na nowe autobusy i autokary w UEzmniejszył się o 66% do 1231 zarejestrowanych sztuk. Z wyjątkiem Węgier,Szwecji i Łotwy, wszystkie rynki w regionie zanotowały silne spadki w kwietniu,w szczególności ważny dla Europy w Hiszpanii (-81,6%).
Od stycznia do kwietnia, rejestracje autobusów i autokarówskurczyły się o 17,4%, przy sprzedaży ogółem 10793 pojazdów w całej Europie.Popyt pozostał dodatni we Włoszech (+ 1,4%), podczas gdy strategiczne rynki,jak Francja (-8,6%) i Niemcy (-6,7%) odnotowały stosunkowo niewielkie spadki. Wprzeciwieństwie do nich nowe rejestracje spadły do tej pory w 2020r. prawie o połowę w Hiszpanii(-48,0%).
Polska – ze spadkiem -43,3% od początku roku – plasuje sięgrupie krajów, które dotkliwie odczuły skutki epidemii. Mimo to cały czas zajmujemy6. pozycję na europejskim rynku i wszystko wygląda na to, że taka sytuacjautrzyma się do końca roku – przed nami duży dystans do Hiszpanii, a za namidaleko Belgia.
Zobaczcie, jak wygląda europejski rynek nowych autobusów01-04.2020:
Kraj |
kwi.20 |
kwi.19 |
zmiana |
01-04.20 |
01-04.19 |
zmiana |
NIEMCY |
237 |
547 |
-56,7% |
1 845 |
1 977 |
-6,7% |
W. BRYTANIA |
99 |
491 |
-79,8% |
1 814 |
1 944 |
-6,7% |
FRANCJA |
112 |
343 |
-67,3% |
1 504 |
1 646 |
-8,6% |
WŁOCHY |
157 |
231 |
-32,0% |
1 302 |
1 284 |
1,4% |
HISZPANIA |
56 |
305 |
-81,6% |
648 |
1 247 |
-48,0% |
POLSKA |
64 |
272 |
-76,5% |
456 |
804 |
-43,3% |
BELGIA |
60 |
162 |
-63,0% |
286 |
437 |
-34,6% |
NORWEGIA |
114 |
75 |
52,0% |
281 |
228 |
23,2% |
CZECHY |
34 |
111 |
-69,4% |
260 |
305 |
-14,8% |
WĘGRY |
35 |
10 |
250,0% |
257 |
237 |
8,4% |
HOLANDIA |
23 |
76 |
-69,7% |
251 |
247 |
1,6% |
AUSTRIA |
2 |
54 |
-96,3% |
226 |
292 |
-22,6% |
PORTUGALIA |
16 |
43 |
-62,8% |
212 |
271 |
-21,8% |
RUMUNIA |
21 |
314 |
-93,3% |
207 |
284 |
-27,1% |
SZWECJA |
99 |
69 |
43,5% |
207 |
244 |
-15,2% |
SZWAJCARIA |
25 |
59 |
-57,6% |
140 |
155 |
-9,7% |
DANIA |
15 |
47 |
-68,1% |
123 |
211 |
-41,7% |
GRECJA |
7 |
40 |
-82,5% |
120 |
154 |
-22,1% |
LUKSEMBURG |
3 |
42 |
-92,9% |
103 |
121 |
-14,9% |
IRLANDIA |
4 |
74 |
-94,6% |
97 |
202 |
-52,0% |
SŁOWACJA |
15 |
33 |
-54,5% |
80 |
85 |
-5,9% |
LITWA |
5 |
57 |
-91,2% |
78 |
193 |
-59,6% |
ESTONIA |
3 |
7 |
-57,1% |
75 |
21 |
257,1% |
BUŁGARIA |
16 |
52 |
-69,2% |
71 |
143 |
-50,3% |
FINLANDIA |
6 |
19 |
-68,4% |
67 |
100 |
-33,0% |
CHORWACJA |
0 |
71 |
-100,0% |
26 |
118 |
-78,0% |
ŁOTWA |
3 |
3 |
0,0% |
23 |
34 |
-32,4% |
SŁOWENIA |
0 |
8 |
-100,0% |
19 |
37 |
-48,6% |
CYPR |
0 |
5 |
-100,0% |
8 |
12 |
-33,3% |
ISLANDIA |
0 |
2 |
-100,0% |
7 |
31 |
-77,4% |
RAZEM |
1 231 |
3 622 |
-66,0% |
10 793 |
13 064 |
-17,4% |
„