Kraków z Orlenem o wodorowych autobusach. Czwarty list
27 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowieoraz Krakowski Holding Komunalny SA podpisały list intencyjny z PKN ORLENzakładający współpracę na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego wKrakowie oraz zasilanych wodorem pojazdów używanych do wykonywania zadańwłasnych gminy.
Tym samy jest to czwarty tego typu dokument podpisany w ostatnimczasie przez polskie miasta. Wcześniej takie listy (i z Lotosem) podpisałyWejherowo, Gdynia i Tczew.
Krok po kroku
W ramach współpracy zostaną podjęte działania związane zprzygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tymzorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem.
-„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że szczególnie napierwszym etapie rozwoju technologii wodorowej będzie miała ona największeznaczenie w transporcie publicznym i towarowym. Dlatego już dziś podejmujemydziałania, które pozwolą nam z jednej strony na zajęcie dobrej pozycji konkurencyjnej,z drugiej zaś dadzą możliwość samodzielnego rozwijania technologii. Listintencyjny podpisany z krakowskimi spółkami przełoży się korzystnie na jakośćśrodowiska w mieście, a jednocześnie pozwoli nam na rozbudowę własnego know-howw obszarze paliwa wodorowego – powiedział Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKNORLEN ds. Operacyjnych.
-„Naszym celem jest systematyczne zwiększanie udziałubezemisyjnych oraz niskoemisyjnych pojazdów w naszej flocie autobusowej. Todlatego 6 lat temu zdecydowaliśmy się na uruchomienie w Krakowie pierwszej wPolsce regularnej linii obsługiwanej wyłącznie autobusami elektrycznymi.Dzisiaj w naszym mieście kursuje 28 autobusów elektrycznych oraz 34 autobusyhybrydowe. W przyszłym roku do Krakowa trafi kolejnych 50 autobusów elektrycznych.Podpisany list intencyjny sprawi, że coraz bardziej realne staje sięwprowadzenie w naszej flocie kolejnego przyjaznego dla środowiska rozwiązania,którym jest zasilanie wodorowe – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarząduMPK SA w Krakowie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najpierw stacje
Współpraca z PKN ORLEN umożliwi powstanie na terenieMałopolski miejsc do tankowania autobusów zasilanych wodorem i pozwoliprzetestować krakowskiemu przewoźnikowi to rozwiązanie w regularnym ruchu. Listintencyjny zakłada również promocję rozwoju zeroemisyjnego transportupublicznego oraz nowego rodzaju napędu autobusów w Krakowie.
-„Działania KHK SA obejmują horyzont do 2025 roku, czylidatę wyznaczoną w Ustawie, kiedy to jednostki samorządu terytorialnego będąmusiały osiągnąć próg 30% pojazdów zeroemisyjnych. Dlatego też chcemy promowaćnapędy wodorowe oraz rozszerzyć dostępną ofertę dla jednostek gminnych opojazdy napędzane tym paliwem. Mam nadzieję, że współpraca z PKN ORLEN i MPK SAprzyniesie wymierne korzyści dla każdej ze stron, a pojazdy napędzane wodoremstaną się wkrótce stałym elementem zarówno w obszarze szeroko rozumianejkomunikacji publicznej jak również prywatnej – powiedział Tadeusz Trzmiel,prezes zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA w Krakowie.
„