Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Włocławek dokupuje jeden autobus z napędem elektrycznym

infobus
25.05.2020 13:00

Włocławek wzbogaci się o kolejny autobus elektryczny.

Miasto ogłosiło przetarg nieograniczony na dostawę jednego elektrobusa klasy MAXI.

Będzie to kolejny pojazd z napędem elektrycznym w mieście, po trzech Solarisach Urbino 12 electric dostarczonych w październiku ubiegłego roku.

Unijne wsparcie

Zakup Solarisów został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu zbiorowego poprzez poprawę efektywności energetycznej, wdrażanie technologii niskoemisyjnej we Włocławku, w ramach BIT–CITY II – etap I”.

Obecne zamówienie również zyskało dofinansowanie unijne i jest realizowane w ramach drugiego etapu tego samego projektu.

W ramach obecnego postępowania przetargowego wykonawca będzie miał również obowiązek dostarczenia jednej ładowarki zajezdniowej dwufunkcyjnej o zakresie mocy 35-40 KW, oraz zapewnienie maksimum naładowania autobusu, za pomocą ładowarki, w okresie nocnym od rozładowania pełnego w czasie nie dłuższym niż 6 godzin, a także udzielenie autoryzacji na obsługę i naprawy dostarczonego autobusu elektrycznego.

Trochę techniki

Nadwozie autobusu elektrycznego dla Włocławka ma mieć długość od 11,5 do 12 m i wysokość max. 3,45 m. Silnik ma być centralny lub umieszczony w osi napędowej, o mocy szczytowej min. 170 kW, chłodzony cieczą, o momencie obrotowym nie niższym niż 1110 Nm. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy.

Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji (6 lat) pojemność energetyczną na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). W przypadku nie zachowania wymaganego minimalnego poziomu pojemności energetycznej wykonawca zobowiązany będzie w okresie gwarancji do ich wymiany na nowe. Ładowanie pojazdu ma odbywać się w dwojaki sposób: poprzez wtyczkę plug-in oraz pantograf. Moc ładowania przez urządzenie pantografowe ma być dostosowana do baterii trakcyjnych o dużej mocy ładowania typu „High Power”, tj. w zakresie 200-400 kW.

Szansa dla nowych?

Do szczegółowej analizy SIWZ w późniejszym czasie jeszcze wrócimy, a tymczasem zajmiemy się ogólnymi wymaganiami przetargowymi. Wśród nich są jedynie wymogi w zakresie doświadczenia. Producent musi wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat dostarczył co najmniej jedną sztukę fabrycznie nowego autobusu miejskiego niskopodłogowego o napędzie elektrycznym. Nie będzie to stanowić problemu dla żadnego producenta, a może wręcz stanowić szansę do nieśmiałego wejścia na rynek dla nowych graczy. Jednocześnie miasto odstąpiło od określenia warunków (zdolności) finansowych producentów ubiegających się o zamówienie.

Czas na dostawę autobusu to 10 miesięcy od podpisania umowy, a więc racjonalnie w przypadku jednego autobusu.

Termin składania ofert mija w dniu 23 czerwca. Miasto będzie oceniać oferty z uwzględnieniem trzech kryteriów:

– ceny (waga 60%),

– oceny technicznej (waga 30%),

– gwarancji (waga 10%).