Polski rynek autobusów elektrycznych w I kwartale 2020 r.
W okresie styczeń-marzec br. segment nowych elektrobusów wPolsce odnotował 21 nowych rejestracji i tym samym przekroczyliśmy poziom 230autobusów elektrycznych w naszym kraju.
W I kwartale br. ebusy w Polsce odebrały takie miasta, jak:
-
Poznań;
-
Warszawa;
-
i Kutno
Po I kwartale 2020 r. zdecydowanym liderem rynku elektrobusów w Polsce jest markaSolaris, która dostarczyła większość zakupionych autobusów onapędzie elektrycznym i to nie tylko w ostatnim okresie, ale i w ogóle. Warto odnotować, że w tym roku jeden ebus zarejestrowałamarka Autosan – do celów demonstracyjnych. Elektryczny egzemplarz Sancity 12LFEprzebywa obecnie na testach w Rzeszowie.
W okresie styczeń-marzec br. polscy przewoźnicyzarejestrowali łącznie 125 szt. nowych autobusów miejskich, co oznacza, żeaktualny udział elektrobusów w sprzedaży wynosi 16,8%. Jak na tak trudneczasy to świetny wynik.
Dodajmy, że w ubiegłym roku w całym segmencie miejskimodnotowaliśmy 1036 rejestracji, co dało elektrobusom udział w sprzedaży napoziomie 5,2%.
Spodziewamy się, że w tym roku – zgodnie z planem – zrealizowanyzostanie gigantyczny kontrakt Solarisa dla MZA Warszawa, na łącznie 130przegubowych pojazdów Urbino 18 electric. Pierwszych pięć elektrobusów z tegozamówienia już jest w stolicy.
To oznacza, że czek nas najlepszy rok w historii polskiego rynkuebusów!
Rok 2019
Przypomnijmy, że w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 54autobusy elektryczne, co oznaczało spadek w porównaniu do 2018 r. o 9 szt. Towłaśnie dwa lata temu zanotowaliśmy rekordowy – jak dotąd – poziome-rejestracji – 63 szt.!
W 2019 r. najwięcej elektrobusów dostarczono do:
-
Poznania;
-
i Rzeszowa.
W rankingu e-marek w 2019 roku dominował Solaris (39) przedVolvo (8) i Ursusem (7). Dla porównania dodajmy, że w ubiegłym roku w całymsegmencie miejskim odnotowaliśmy 1036 rejestracji, co daje elektrobusom udziałw sprzedaży na poziomie 5,2%. W 2018 roku wyniósł on dokładnie tyle samo(sprzedano wówczas więcej elektrobusów, ale także cały miejski rynek byłwiększy). Oczywiście spodziewamy się, że ten wskaźnik będzie rósł w kolejnychlatach.
Zielona Góra górą
Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanychw naszym kraju jest w:
-
Zielonej Górze – 43 szt.
-
Warszawie – 36 szt.
-
Krakowie – 27 szt.
-
Jaworznie – 24 szt.
W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznychautobusów mamy w:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-
Lubuskim – 43 szt.
-
Mazowieckim – 41 szt.
-
Śląskim – 34 szt.
Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do I kwartału 2020 r. dostarczył napolski rynek ponad 150 szt. elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym rokuawansowało na podium dzięki inowrocławskiemu i świdnickiemu zamówieniu (razem10 szt.)
Elektryczna pula
Dane za 2019 rok pokazują, że polski rynek elektrycznychautobusów zaczyna się rozkręcać i w kolejnych latach czekają nas jeszczekolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądająnastępująco:
-
w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 280 autobusów elektrycznych;
-
w procedurze przetargowej są 72 e-busy;
-
a z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniemprzetargu znajduje się 128 elektrobusów.
To razem daje liczbę 480 autobusów elektrycznych, które wnajbliższej przyszłości – czyli w latach 2020-2021 – wyjadą na polskie ulice.Te prognozy oznaczają, że w 2020 r. przekroczymy próg 100 e-rejestracji rocznie- a to sprawą gigantycznego kontraktu MZA Warszawa na łącznie 130 przegubowychelektrobusów, który będzie realizowany do listopada 2020 r.
W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupyelektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony UniiEuropejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewaliśmysię, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program BezemisyjnegoTransportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082elektrobusów. Tak się jednak nie stanie. W marcu br. NCBiR poinformował ozawieszeniu procedury. Teraz o popularności napędu mają zadecydować pieniądze zNFOŚiGW (programy Gazela i Gepard), Narodowego Funduszu Niskoemisyjnego i …środków własnych przedsiębiorstw. Nawet bez kryzysu wywołanego przez COVID-19byłaby to słaba perspektywa.
Statystyczna oferta
Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2020 przygotowaliśmyszeroki zbiór opracowań. To m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusówmiejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowychlinii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia.Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteśzainteresowany? Napisz na [email protected] – w odpowiedzi wyślemyszczegółową wycenę.
„