Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

8 autobusów elektrycznych dla Szczecina. Czas na SIWZ

infobus
21.05.2020 12:00

Staramy się odpowiedzieć na pytanie, jakich elekrobusów chce Szczecin.

5 maja Gmina Miasto Szczecin ogłosiła przetarg na dostawę 8 nowych autobusów przegubowych elektrycznych. Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 392 dni od podpisania umowy. Autobusy mają być objęte minimum 4-letnią gwarancją na cały pojazd. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ 

Kryteria oceny ofert

Warunki dotyczące doświadczenia i zdolności finansowej to tylko formalność dla dużych producentów. Dlatego od razu zaglądamy do pozostałych wymogów SIWZ.

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), zużycia energii (15%), gwarancji całopojazdowej (10%), ilości czynnika chłodzącego w klimatyzacji (5%), zawieszenia (5%), szyby przedniej (5%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Szczecin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2 – niższe lub równe 1,40 kWh/km – 15 pkt,

  • gwarancja całopojazdowa wynosząca 72 miesiące – 10 pkt,

  • ilość czynnika chłodzącego w klimatyzacji – mniejsza niż 7 kg – 5 pkt,

  • zawieszenie zależne – 5 pkt,

  • szyba przednia dzielona pionowo po środku – 5 pkt.

Specyfikacja techniczna

Osiem autobusów przegubowych ma mieć długość od 17,5 do 18,1 m, a wysokość max. 3,30 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 15 letni okres eksploatacji autobusu.

Zamawiający wymaga, aby napęd elektryczny umożliwiał trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Jeden lub dwa silniki trakcyjne mają mieć co najmniej 240 kW mocy. Elektrobusy muszą posiadać baterie lub inny rodzaj zasobników energii o pojemności min. 145 kWh. Zestrojenie całego napędu ma umożliwiać zasięg min. 90 km na jednym ładowaniu oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na poziomie nie większym niż 1,5 kWh/km.

Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić między 40, a 90 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o zakresie mocy 270 – 560 kW. Dodatkowo autobusy mają mieć zamontowane na dachu panele fotowoltaiczne o mocy ok. 0,1 kW, w celu poprawy bilansu energetycznego.

Co dla pasażerów i kierowców?

Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej będzie odbywała się przy pomocy okien przesuwnych z lewej i prawej strony.

Ponadto, autobusy będą wyposażone w wentylatory elektryczne i klimatyzację. W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany.

W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdą się 2 tablice wykonane w technologii LED, umożliwiające wyświetlanie nazwy przystanku, daty, godziny, imienin, a także zaprogramowanych przez zamawiającego reklam i informacji. Dodatkowo wewnątrz zamontowane zostaną tablice o przekątnej 22 cale, wyświetlające informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków – całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru.

Po staremu

Analizując treść SIWZ można dojść do wniosku, że Szczecin stawia na sprawdzone rozwiązania.

Określenie wysokości elektrobusów maksymalnie do 3,3 m znacząco ogranicza krąg potencjalnych oferentów.

Podobnie ma się sytuacja z pozostałymi kryteria, jak premiowanie szyby przedniej dzielonej i zawieszenia zależnego. To razem powoduje, że są małe szanse, aby w Szczecinie doszło do rewolucji ofertowej (i taborowej).

Jak będzie w rzeczywistości przekonamy się podczas otwarcia ofert -czyli już niedługo, bo 5 czerwca.