Skromny powrót CNG do Gdyni. PKM i ex testowy MAN A21
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni wprowadziło do ruchu czteroletniego MAN-a A21 CNG do ruchu. To skromny powrót nad morze po sześciu latach. Autobus jednak miał już styczność z Polską.
Ex demo
Przypomnijmy, że PKM w tym roku przeprowadził przetarg na dostawę jednego używanego gazowca klasy MAXI. Jak bywa w takich przypadkach poprzedzony on został odpowiednim rozeznaniem. Przetarg wygrał MAN. Producent za jednego Lion'sa City CNG z rocznika 2016 za cenę 605 000 PLN netto.
Co warto podkreślić nie jest to egzemplarze nieznany w Polsce. Intuicja nas nie zawiodła. Nowy gdyński krótki gazowy „lew” to ten, który w 2017 i 2018 r. był testowany przez trzech polskich przewoźników. Pierwszym było krakowskiego MPK, później z opcji testu skorzystał Mobilis, a ostatnim było MPK Rzeszów.
Nowy nabytek PKM umożliwia podróż 85 pasażerom. Pojazd ma 31 miejsc siedzących. Zastosowano dedykowane dla MAN-a fotele firmy Ster. Z niskiej podłogi dostępnych mamy osiem siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. MAN zastosował drzwi firmy BODE w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji.
W ex testowym MAN-ie zastosowano gazowy silnik typu E2876LUH07. To potężna, bo prawie trzynastolitrowa jednostka, która spełnia normę Euro 6. Ma ona 228 kW mocy i osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. MAN zastosował skrzynię biegów ZF Ecolife. To sześciobiegowa automatyczna przekładnia typu 6AP1400B.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gdyński standard
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają cztery uchylne okna. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji od Spherosa i monitoringu. Autobus posiada kompaktowy SIP bydgoskiego Pixela. Na zewnątrz zastosowano trzy zewnętrzne tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości. Zgodnie z obecnymi gdyńskimi standardami świecą one na biało. W środku zamontowano tablicę LCD typu XID-230, która odpowiada za prezentację informacji liniowej. Do tego oczywiście głosowe zapowiadanie oraz GPS. Całością najprawdopodobniej steruje autokomputer XC-6 z dotykowym panelem PDT-10.
„