Kolejny bojowy autobus w CSRG. Od Irizara
W maju Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego w Bytomiu odebrała od Grupy Wanicki kolejny, bojowy autobus marki Irizar do przewozu ratowników.
Jest kilka znaczących zmian w porównaniu do poprzednich zamówień.
Integralne 12 metrów
Pierwsze dwa autobusy dla górniczych ratowników Grupa Wanicki dostarczyła w 2014 r. Były to modele Irizar i4H o długości 10,8 m na podwoziu Volvo B7R z zabudową Z. P. U. Auto Truck Spyra z Mikołowa. Rok później CSRG zdecydowało się na zakup jednego pojazdu – też Irizar i4H o długości 10,8 m, ale już z integralną zabudową hiszpańskiego producenta plus specjalistyczna zabudowy firmy Spyra. To się nie zmienia.
W tym roku do Bytomia pojechał też jeden ratowniczy autobus Irizar i4H – jeszcze w poprzednim designie, ale za to już z nowym kokpitem kierowcy (z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem). Długość pojazdu to 12,2 m, wysokość 3,40 m, szerokość: 2.55m, a liczba miejsc dla ratowników to 15+1.
W tegorocznym zamówieniu po raz pierwszy dodano bagażnik (plecak) o nośności ponad 400kg na tylną ścianę.
Do tego w ratowniczym i4 mamy układ drzwi: 1-1-0, w tym poszerzone drzwi tylne do szerokości 1150mm. Dla wygody i bezpieczeństwa ratowników wszystkie stopnie wejściowe do autobusu są podświetlane, a luki bagażowe otwierane automatycznie z miejsca pracy kierowcy. Luki bagażowe mają specjalne wysuwane szuflady o nośności ponad 200kg. Tutaj też znajduje się przetwornica 230V oraz zewnętrzny system podtrzymania ciśnienia oraz ładowania akumulatorów ze złączem wypinającym się automatycznie po włączeniu zapłonu
115 km/h na liczniku
Pod maską mamy silnik Paccar/DAF MX 11 Euro 6 o mocy 270 kW i pojemności 10,8 l, który współpracuje z zautomatyzowaną, 12 stopniową skrzynia biegów ZF Traxon. Z uwagi na bojowe zadania, prędkość maksymalna autobusu została podniesiona do 115 km/h. Ze specjalnych układów podnoszących bezpieczeństwo mamy: TPMS – układ kontroli ciśnienia i temperatury kół; ACC – aktywny tempomat i LDWS – asystenta pasa ruchu. Kierowca dodatkowo ma do dyspozycji kamerę cofania + kamerę na plecaku, z których widzi obraz na 7 calowym monitorze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W środku ze specjalnego wyposażaniu mamy mocną, pełną klimatyzację plus ogrzewanie niezależne od pracy silnika Spheros z możliwością programowania 7 dni do przodu. W tylnej części autobusu umieszczono dwie zamrażarki na wkłady lodowe i kamizelki chłodzące plus szafki z szufladami na narzędzia i sprzęt ratowniczy.
W górniczym Irizarze każdy rząd foteli został przerobiony na pojedyncze siedzenie dla ratownika wraz miejscem na specjalistyczny sprzęt podręczny.
Pojazd krótko mówiąc świetnie wygląda, na co wpływają zarówno światła ostrzegawcze, przyciemniane boczne szyby, reflektory halogenowe ze światłami LED do jazdy dziennej, felgi aluminiowe Alcoa, jak i mocny, strażacki kolor. Dodatkowo w środku mamy skórzane fotele z haftowanym logotypem CSRG. Razem wygląda to naprawdę super. Zobaczcie zresztą sam.
„