Bratysława na razie rezygnuje z Otokara. I kupuje Solarisy
Zaskakujący finał jednego z najważniejszych w naszym regionie przetargów na zakup nowych autobusów.
Przez kryzys wywołany epidemią COVID-19, Bratysława podjęłatrudną decyzję o tymczasowym zawieszeniu kontraktu na zakup 70 autobusów przegubowychmarki Otokar. Jednocześnie pod bieżące potrzeby firma DPB zamówiła 11 nowych pojazdówprzegubowych marki Solaris i ruszyła zprzetargiem na dostawę 8 szt. minibusów za około 1,14 mln EUR netto.
Nieoczekiwany zwrot
Przypomnijmy, że na początku roku Dopravný podnik Bratislava(DPB) ogłosiła, że zwycięzcą zamówienia na dostawę 70 szt. 18-metrowychpojazdów jest firma Otokar, który zaproponował bardzo korzystną ofertę na poziomie 254450 EUR netto za 18-metrowego Kenta C).
Kiedy my myśleliśmy, że dawno jest już popodpisaniu umowy z Turkami, na Słowacji trwała procedura odwoławcza, uruchomiona przezjednego z uczestników postępowania. Przypomnijmy, że o ten kontrakt ubiegały sięteż firmy SOR Libchavy, Solaris Bus & Coach i Mercedes-Benz Slovakia.
Przetargowy wybór DPB przeszedł przez kilka instancji odwoławczychi sal sądowych, Ostatecznie tę decyzję zamroził … kryzys COVID-19 oraz związanez nim skutki gospodarcze dla Stolicy Słowacji. DPB przyznaje, że nie wie, na jakdługo ten zakup zostanie przełożony. Będzie to zależeć od zatwierdzeniafunduszy przez radę miasta. A to może potrwać.
Przypomnijmy, że te pojazdymiały zastąpić w miejskiej flocie wysłużone, wysokopodłogowe Karosy z serii 700. Jakjednak zapowiedziało DPB, na razie nie jest rozważany remont starszych typówpojazdów w celu ewentualnego przedłużenia ich eksploatacji.
Solarisy przyjadą
Bratysławska firma transportowa planowała w tym roku zakupićkilkadziesiąt nowych autobusów przegubowych. Oprócz Otokarów , flotę DPB miało wzmocnićteż 10 szt. pojazdów Solaris Urbino 18, specjalnie dostosowanych do obsługi trasyna lotnisko w Bratysławie (i zastępując na tej linii Mercedesy CapaCity) plusjeden taki autobus do szkolenia nowych kierowców.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szczęśliwie miasto nie obcięło funduszy na ten mniejszyzakup. Według Matěja Michlíka z działu komunikacji i marketingu w DPB, autobusyte zostaną dostarczone pod koniec lata lub jesienią tego roku.
Cięcia i MINI zakupy
Dodajmy, że równolegle DPB prowadzi inne inwestycje, w tymmontaż klimatyzatorów do starszych autobusów przegubowych SOR NB 18 City. W2019 roku pojawiły się one w pierwszych 36 pojazdach. W kwietniu urzędnicy zmniejszylirównież fundusze na zakup klimatyzacji dla pozostałych 32 autobusów w wysokości601,600 euro. Dlatego firma transportowa będzie mogła je zamówić dopiero poponownym zatwierdzeniu budżetu. A to tez potrwa.
Na koniec pozytywna informacja. W ostatnich dniach DPBogłosiło przetarg na 8 minibusów o szacunkowej wartości 1,43 mln EUR netto.Termin składania ofert upływa 1 czerwca. Autobusy klasy MINI mają wzmocnić linie44 i 147. W ubiegłym roku DPB kilkakrotnie bezskutecznie próbowało kupić noweminibusy. Być może teraz to się uda.
„