Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wojsko na zakupach. Po niskiej podłodze – autokary

infobus
13.05.2020 16:00

Polska armia wraca do swoich standardowych wymagań w zakresie zakupu nowych autobusów, czyli poszukuje pojazdów tylko z miejscami siedzącymi i z bagażnikami pod podłogą.

Natomiast zarówno określona liczba miejsc siedzących (od 40), jak i wielkość bagażników (od 3m3) pokazuje, że wojsko poszukuje budżetowych pojazdów i raczej nie będą to wysokopokłaodowe autokary, a autobusy międzymiastowe. Jak będzie – zobaczymy.

Wojskowe wymagania

12 maja 1 Regionalna Baza Logistyczna w Wałczu (która ostatnio zaczyna specjalizować się w zakupach wojskowych autobusów) ogłosiła przetarg na zakup fabrycznie nowych autobusów. Podstawowe zamówienie obejmuje 8 szt., a opcja – 7 szt. Razem całkiem ładna suma 15 autobusów

Aby pozyskać armijny kontrakt oferenci muszą posiadać środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 2 135700,00 PLN.

W zakresie doświadczenia mamy wymóg wykazania się dostawami w okresie ostatnich trzech lat nowych autobusów, na sumę co najmniej 8 542 700,00 PLN.

Zastosowane kryteria udzielenia zamówienia są następujące:

  • Kryterium jakości – Nazwa: Termin wykonania zamówienia / Waga: 10

  • Kryterium jakości – Nazwa: Okres gwarancji / Waga: 10

  • Kryterium jakości – Nazwa: Moc silnika / Waga: 6

  • Kryterium jakości – Nazwa: Zużycie energii / Waga: 2

  • Kryterium jakości – Nazwa: Dodatkowe warunki techniczne / Waga: 12

  • Cena – Waga: 60 %

O tym, kto pozyska najnowszy kontrakt dowiemy się najszybciej 15 czerwca, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.

Wojskowa historia

Na koniec przypomnijmy, jak to z tymi wojskowymi zamówieniami autobusów bywało. Razem daje to niezły taborowy mix.

W listopadzie 2019 r. Wojsko Polskie – a dokładniej 1 RBLog Wałcz – odebrało ostatnie nowe autobusy. Były to dwa niskopodłogowe pojazdy Autosan Sancity 12LF, przeznaczone do obsługi Wojskowego Portu Lotniczego Warszawa Okęcie. Wartość tego zamówienia wyniosła 2 083 620 PLN brutto, co dało cenę za jednego Sancity 12LF w wersji militarnej na poziomie 847 000 PLN netto.

Wcześniej – w sierpniu 2019 – 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie unieważniła przetarg na dostawę 4 autokarów z opcją zakupu kolejnych 3 sztuk. Wojsko otrzymało tylko jedną ofertę – od firmy Wanicki, która przekroczyła minimalistyczny budżet i w tej sytuacji żołnierze unieważnili przetarg.

W latach 2018/2019 armia zakupiła łącznie 28 szt. 10-metrowych autobusów międzymiastowych Autosan Lider 10. Zamawiającym była 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy, która z kolei przekazała pojazdy do wytypowanych jednostek wojskowych w całym kraju.

W 2017 r. polskie wojsko wzbogaciło się o 26 autokarów MAN i to z najnowszej generacji Lion`s Coach. Były to pierwsze nowe, turystyczne „lwy” w Polsce.

W 2016 r. Wojsko Polskie zamówiło 56 szt. autokarów MAN Lion`s Coach, które dotarły do koszar z końcem roku.

W 2015 roku także MAN wygrał przetarg dla Wojska Polskiego na 36 nowych autokarów Lion`s Coach (18 sztuk z zamówienia gwarantowanego i kolejne 18 sztuk w ramach opcji).

We wcześniejszych latach wojsko zakupiło 27 sztuk Mercedesów Tourismo (2012r.), 60 sztuk Scania-Irizar Century (rekordowe, zielone zamówienie z 2013 r.) oraz 4 sztuki MAN Lion`s Coach (3 szt. w 2012r. i 1 szt. w 2014r.)