Premiera elektrycznego MEGA lwa: MAN Lion`s City 18 E!
Miał być wielki debiut na targach IAA 2020, ale z powoduCOVID-19 ta wystawa została odwołana i teraz nowy autobus MAN musiał zadebiutować wirtualnie.
Tym samym w maju świętujemy premierę i rozpoczęciesprzedaży MAN Lion's City 18 E. Przypomnijmy, że pierwsze elektrobusy z logo MAN już odgrudnia 2019 roku działają we flocie Hamburger Hochbahn AG iVerkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH.
Potem ruszy demonstracyjna pre-seria, a pierwsze seryjnie produkowane przez MAN Bus Starachowice elektrobusy w wersji solo zostaną dostarczone klientom w IVkwartale 2020 roku. Z kolej masowa produkcja elektrycznych przegubów rozpoczniesię w I połowie 2021 r.
18 metrów
Wchodząc w elektromobilność, firma MAN Truck & Bus zaplanowaławypuszczenia na ulice Europy autobusów demonstracyjnych w pięciu krajacheuropejskich. Niestety, bez Polski. To Niemcy, Hiszpania, Luksemburg, Belgia i Francja.Na ich terenie będzie testowana e-flota składa się z 15 pojazdów, które zostanąrozmieszczone w ramach codziennych operacji. Ten program obejmuje także noweprzegubowce MAN Lion's City 18 E, które zostaną zaprezentowane na ulicachBarcelony i Kolonii. W drugiej połowie 2020 roku.
Co ważne, sprzedaż nowego elektrycznego autobusuprzegubowego marki MAN już się rozpoczęła.
-„Mierzący 18 metrów długości MAN Lion's City 18 E jestidealnym wyborem dla każdej firmy poszukującej całkowicie elektrycznegoautobusu miejskiego, tj. takiego, który nie wytwarza żadnych lokalnych emisji ioferuje miejsce dla wielu pasażerów” – podkreśla Rudi Kuchta, kierownikBusiness Unit Bus w MAN Truck & Bus.
Co pod maską?
Przegubowy MAN Lion's City 18 E może zabrać na swój pokład do120 pasażerów. Dwa elektryczne silniki centralne na drugiej i trzeciej osizapewniają autobusowi odpowiednią moc. W przeciwieństwie do silnikówelektrycznych umieszczonych blisko piast kół, elektryczny lwy są łatwiejdostępne serwisowe i mają prostszą konstrukcję.
Dwie napędzane osie są zsynchronizowane elektronicznie, atakże pomagają poprawić obsługę przegubowego autobusu, ponieważ zwiększająstabilność jazdy, a tym samym poziom bezpieczeństwa. Co więcej, przegubowy MAN jestwyposażony w system kontroli składania się przegubu, który też regulacji kąt złamania,co dodatkowo poprawia stabilność jazdy. W sytuacji poślizgu podczas ruszania możnarozdzielić moment napędowy na dwie napędzane osie, zgodnie z konkretnąsytuacją.
Ponadto dwie napędzane osie zwiększają maksymalną energięodzyskaną podczas hamowania.
-„Wyższy poziom rekuperacji oznacza, że elektrycznyautobus przegubowy jest zawsze wydajny, niezależnie od stylu jazdy kierowcy itopografii” – komentuje Rudi Kuchta.
W MAN Lion's City 18 E w pełni elektryczny układ napędowywytwarza między 320 kW a maksymalnie 480 kW. Energia do tego pochodzi zakumulatorów modułowych o mocy 640 kWh. Tutaj MAN opiera się na w pełnirozwiniętej technologii ogniw litowo-jonowych (NMC), opracowanych w ramach GrupyMAN. Akumulatory mają inteligentny system zarządzania temperaturązoptymalizowany do użytku w autobusach miejskich. Ten system zapewnia, żebaterie są łatwo dostępne, niezależnie od pory roku. W rezultacie MAN Lion'sCity 18 E oferuje zasięgiem do 200 km (i do 270 km w sprzyjających warunkachklimatycznych) przez cały okres użytkowania akumulatorów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
System bateryjny składa się z ośmiu akumulatorów, któreznajdują się na dachu przegubowego autobusu. Jest to korzystne, ponieważoznacza, że akumulatory są umieszczone z tyłu pojazdu, co stanowi obszar o niższymryzyku kolizji. Oznacza to również, że są łatwiej dostępne w celu serwisowania.
Akumulatory są ładowane w magazynie za pomocą wtyczkiCombined Charging System (CCS). Dzięki średniej mocy ładowania 100 kW imaksymalnej mocy do 150 kW przegub można w pełni naładować w mniej niż czterygodziny.
Co dla pasażerów?
Zastosowanie elektrycznego układu napędowego również korzystniewpłynęło na rozplanowanie wnętrze przegubowego autobusu MAN. Nie ma wieży silnika. co dało konstruktorom wiele możliwości optymalizacji tylnej części pojazdu.
-„I w pełni to wykorzystali, zapewniając przyjemniejszeoświetlenie i cztery dodatkowe siedzenia z tyłu. Te zmiany pojawiły się już w naszym 12-metrowymelektrobusie solo i są bardzo cenione przez naszych klientów. W elektrycznymprzegubowcu dodatkowo poprawiają poziom komfortu i zapewniają przyjemniejsząatmosferę w środku” – wyjaśnia Rudi Kuchta.
Lwi pazur
I na koniec kilka słów o stylistyce MAN Lion's City E, któraw zasadzie jest powieleniem tego, co widzieliśmy u jego mniejszego brata. Czyli mamy tutaj wyrafinowany, współczesny designem”smart edge”, dodający miejskim krajobrazom nowy, dynamiczny styl. Przypomnijmy,że wersja MAXI elektrobusu MAN zdobyła w tym roku nagrodę iF w kategorii”Samochód / pojazd / rower”.
-„Wraz z wprowadzeniem wersji 18-metrowej cieszymy się, żemożemy teraz zaoferować wszystkim operatorom i władzom miast wysoce wydajnypojazd na trasy o wysokiej częstotliwości, o pierwszorzędnym wzornictwiepasującym do środowiska miejskiego „- podsumowuje Rudi Kuchta.
„