Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek pojazdów użytkowych – 04.2020

infobus
11.05.2020 11:00

Od początku roku przybyło 6 094 nowe pojazdy użytkowe o DMCpow. 3,5t i jest to już mniej o 45% niżw tym samym czasie ub.r.

To efekt spadku rejestracjizarówno w grupie samochodów ciężarowych o 45,2%, jak i w grupieautobusów o 43,3%.

Użytkowy kwiecień

Zarówno marzec jak i kwiecień br. przyniosły zdecydowanezahamowanie rejestracji w tej grupie na skutek trwającej pandemii w Europie i wPolsce.

W kwietniu 2020r. zarejestrowano 992 pojazdy użytkowe pow.3,5t, to mniej o 68% niż rok wcześniej. Tendencja spadkowa na rynku pojazdówużytkowych trwa nieprzerwanie od lipca ub.r. Ostatnio niższe wyniki kwietniowezanotowaliśmy w 2009 roku (618 szt.) w czasie trwającego wtedy kryzysu.

Rezultat z ostatniego miesiąca br. pogłębił zarysowujący sięwcześniej regres i cofnął rozwój rynku wiele lat wstecz na skutek pandemiiCOVID-19. Jesteśmy świadkami dalszego ostrego hamowania – w porównaniu dopoprzedniego miesiąca o 38,8%. Z uwagą wszyscy obserwujemy, jak firmy będąsobie radzić z wychodzeniem z lockdownu.

Prawie we wszystkich segmentach odnotowaliśmy wysokiespadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o67,2% r/r, za sprawą przede wszystkimwolumenowych ciągników samochodowych (-78,1%), które sygnalizują teżsytuację na rynku przyczep i naczep. Podwozia ciężarowe przyhamowały o 36,2% atylko zawsze niewiele ważące, rejestracje samochodów specjalnych,zwiększyły się o 121,4%. Liczba nowychautobusów pow. 3,5t spadła o 76,5% w porównaniu do kwietnia 2019 r. a ichwydania wyniosły tylko 64 szt. Dostawywszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 928 szt.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w kwietniu 2020 r. 64 rejestracje,mniej o 76,5% r/r. i mniej o 44,8% niż miesiąc wcześniej.

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy wkwietniu br. 52 szt. wobec 67 w marcu (26 w lutym i 64 w styczniu br.) i 168 szt. w tej grupie przed rokiem. Spadekr/r wyniósł 69% a m/m 22%. Najliczniejreprezentowane w ostatnim miesiącu były marki MERCEDES-BENZ i SOLARIS przedrokiem triumfował MAN a za nim MERCEDES-BENZ.

W ogólnym rankingu marek w kwietniu 2020r. przewodził MERCEDES-BENZ (38 szt.; -68,9%) za nim SOLARIS (17 szt.) a trzy marki: FORD, MAN i VOVLVOzarejestrowały po 2 szt. każda.

Od początku 2020 roku przybyło 456 autobusów, mniej o -43,3%niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce maMERCEDES-BENZ, który wydał 250 autobusów (-24%). Na drugim miejscu SOLARIS ( 65 szt.-32%) , trzeci FORD z rezultatem 26 rejestracji i wzrostem (+189%). AUTOSAN i MAN porejestracji 25 szt. zamykają stawkę TOP5.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 209(-52%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 431 w analogicznym okresie.Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marki MERCEDES-BENZ(66 szt.) i SOLARIS (65 szt.), za nimi AUTOSAN (21 szt.) oraz MAN (19 szt.)

Nowe ciężarowe

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t wkwietniu 2020r. zarejestrowano 928 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniudo analogicznego miesiąca sprzed roku (-67,2% r/r; -1 898 szt.), byłspowodowany przede wszystkim spadkiem w grupie ciągników samochodowych (dorekordowo niskiego poziomu 482 szt.; -78,1% r/r). Wśród podwozi rejestracje były równieżzdecydowanie niższe niż rok wcześniej i osiągnęły 442 szt. (-29,2%). Złożyłysię na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (384szt.; -36,2% r/r) i samochodów specjalnych (62 szt.; +121,4%).

Od początku 2020 r.zarejestrowano 5 638 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Spadek wyniósł45,2%. W całej grupie znalazło się 3 941 ciągników i ich liczebność zmniejszyłasię porównaniu do analogicznego okresu w 2019r. o 4 084 szt. (-50,9%). Wśródnich na czele jest DAF z liczbą 1 068 rejestracje (-48%) a za nim VOLVO (791;-37%). Dalej SCANIA (679; -67%), i MAN (576; -51%). Pierwszą piątkę zamknąłMERCEDES-BENZ (454 ; -58%).

W tym samym czasie przybyło 1 697 kompletnych lub skompletowanychpodwozi (-25%; -557 szt.). Wśród nich przoduje MAN (335) tuż za nim, na drugiejpozycji jest IVECO (322), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (312) i DAF orazSCANIĘ , które wydały po 217 szt. każda.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku 2020r. najwięcejpojazdów wydał DAF (1 285; -46%). Po nimVOLVO (965; -35%) wyprzedzają markę MAN (911; -48%) i SCANIA (896 szt.-62%) i MERCEDES-BENZ (766 szt. -48%)

Nowe dostawcze

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w kwietniu 2020 r.według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 2626 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 55,6% r/r. W porównaniu zrezultatem z marca br. rynek samochodów dostawczych był o 39,3% niższy (-1 702szt.).

Od początku 2020 roku zarejestrowano 16 015 nowe samochodydostawcze do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż do kwietnia w 2019 roku o-30,2%.

W ogólnym rankingu modeli, w kwietniu br. na pierwszym miejscu – Mercedes-BenzSprinter (313), drugi Renault Master (287). Za nim Iveco Daily (267szt.) i FiatDucato (216 szt.). Pierwszą piątkę zamknął Ford Transit (186). Drugą piątkęotworzył podobnie jak miesiąc wcześniej Peugeot Boxer 123 szt.

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanychdo Polski z zagranicy, również obserwujemy gwałtowne spadki. W kwietniu 2020 r.przybyło 1046 szt. Jest to wynik znacznie niższy niż w ub.r. (-65,8%; -2011szt. przed miesiącem spadek r/r wynosił -1498 szt.) i niższy niż w marcu br.-43,9% (-818 szt.).

W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 1 014samochodów ciężarowych (-62,8% r/r; -40% m/m) i zaledwie 32 autobusy (-90,4%r/r; -81,7% m/m).

Od początku 2020r. sprowadzono 8 192 używane pojazdy użytkowe (-30,5%; -3593 szt.), w tej liczbie znalazły się 7 422 samochody ciężarowe (-30,5%) i 770autobusów (-30,7%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było 1,3 razywięcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Utrzymujący się do maja 2019r. stosunkowo wysoki poziomnapływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednakśrednio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), wczerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatemdla analogicznego miesiąca od 2012 ale był to czas wzmożonych jeszcze zakupów wgrupie pojazdów nowych, przed wprowadzeniem od 15 czerwca 2019r tachografówcyfrowych. W drugiej połowie ub.r. średnia miesięczna nieznacznie przekraczała2,4 tys. szt. (w całym ub.r. 2,6 tys. szt.). Jeszcze w lutym br. liczbapojazdów (2716 szt.)) sprowadzanych z zagranicy pozostała na stosunkowo wysokimpoziomie obserwowanym w analogicznych miesiącach dwóch poprzednich lat.