MZK Jelenia Góra kupi trzy ex jastrzębskie Scanie
Nowa marka zawita do floty autobusowej Miejskiego Zakładu Komunikacji w Jeleniej Górze. 27 kwietnia spółka przystała na ofertę Scanii na sprzedaż trzech czteroletnich Citywide 12LF. Dodajmy, że jeszcze rok temu autobusy te jeździły w Jastrzębiu-Zdroju.
Młodziaki z drugiej ręki
Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa dwóch używanych autobusów klasy MAXI, bezwypadkowych, sprawnych technicznie, przeznaczonych do eksploatacji w regularnej komunikacji miejskiej. MZK zastrzega sobie prawo skorzystania z opcji zakupu jednego dodatkowego autobusu o takich samych parametrach i wyposażeniu co pozostałe dwa objęte zamówieniem gwarantowanym. Mają to być pojazdy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2016 r. i z przebiegami nie większymi niż 200 000 km.
Każdy ma zabierać na pokład przynajmniej 70 pasażerów, w tym min. 28 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2 lub 1-2-2.
Autobusy mają być napędzane silnikami diesla, które spełniają przynajmniej normę Euro 6. Jednostka ma mieć minimum 180 kW mocy oraz pojemność skokową nie większą niż 7 l. Silnik zostanie zblokowany z automatyczną, przynajmniej pięciobiegową skrzynią biegów ze zwalniaczem hydraulicznym. Most napędowy ma mieć przełożenie dobrane pod kątem redukcji spalania paliwa.
Przestrzeń pasażerska powinna być klimatyzowana. Wentylacja ma być zapewniona przez okna uchylne lub przesuwne. Siedzenia muszą być odporne na ścieranie i zabrudzenia w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym. W trakcie podróży będzie można naładować telefon czy tablet przez gniazda USB.
System informacji pasażerskiej obejmuje tablice LED wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Dodatkowo MZK wymaga wyposażenia pojazdów w monitoring i system rejestracji potoków pasażerskich.
Tak skompletowane autobusy mają trafić do Jelenie Góry w ciągu maksymalnie 50 dni od podpisania umowy. Dla każdego MZK wymagało przynajmniej trzymiesięcznej gwarancji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Scanie ex Warbus
30 marca minął termin składania ofert. MZK na pozyskanie maksymalnie trzech „dwunastek” z drugiej ręki przygotowało 2 460 000 PLN brutto. Wyszło więc, że na jedną spółka jest gotowa przeznaczyć nie więcej niż niespełna 666 700 PLN netto. Obie otwarte wtedy oferty przewyższały te szacunki.
Dosyć sensacyjnie tańszą ofertę przedstawiła Scania.Trzy czteroletnie Citywide'y 12LF wyceniła na 2 509 200 PLN brutto. Jeden wychodzi więc za 680 000 PLN netto. Do tego Scania zaoferowała najwyżej punktowaną roczną gwarancję całopojazdową. Jakie autobusy zaproponowano MZK? To Citywide'y 12LF, które jeszcze w ubiegłym roku jeździły na liniach MZK Jastrzębie-Zdrój pod banderą Warbusa.
Droższą ofertę przedstawił MAN, który zaoferował autobusy Lion's City A37 z 2017 r. Jakie? Bez cienia wątpliwości to pojazdy, którymi jeszcze jesienią 2019 r. jeździła firma Michalczewski po Wrocławiu. Cena trzech „lwów” to 2 987 055 PLN brutto. Jeden więc to koszt rzędu 809 500 PLN netto. Do tego jest trzymiesięczna gwarancja.
Pozostało czekać na ruch MZK. Po miesiącu poznaliśmy decyzję. Co więc zrobił przewoźnik? Dołożono brakującą sumę i przystano na ofertę Scanii. I tym sposobem szwedzka marka zagości jako nowa w Jeleniej Górze. Czy znajdą się chętni na kolejne autobusy z partii zaoferowanej MZK?
„