Europejski rynek nowych autobusów – 03.2020
W I kwartale br. we wszystkich krajach europejskich odnotowaliśmyspadek rejestracji nowych autobusów. Tak wynika z najnowszych danych ACEA – European Automobile Manufacturers' Association.
W marcu 2020 r. popyt na nowe autobusy i autokary spadł w Europieo 45,2% do 2138 sztuk (z 3900 szt. w marcu 2019 r.). Natomiast rynki różniereagowały na kryzys wywołany przez COVID-19. Przykładowo mocne „plusy” zanotowaliśmyw takich krajach, jak: Niemcy (+11,8%), Austria (+12,3%), Estonia (+800,0%) czyCypr (+33,3%). Z kolei we wszystkich pozostałych krajach, autobusową koniunkturęzdominował „minus”, a wśród dużych, strategicznych rynków szczególnie dotkniętychpandemią należy wymienić: W. Brytanię (-79,2%) i Hiszpanię (-68,8%).
Od początku roku
Skumulowany wynik za okres od stycznia do marca br. pokazuje,że liczba rejestracji autobusów i autokarów w Europie skurczyła się o 13,4%- dopoziomu 8864 szt. nowych pojazdów w całej Europie.
Biorąc pod uwagę ogólną sytuację to i tak niewielka zmiana.Brak dramatycznego spadku sprzedaży zawdzięczamy w miarę spokojnej reakcji najważniejszychrynków, w tym przede wszystkim Niemcom, gdzie wzrósł ogólny popyt na autobusy (+11,8).
Polska zajmuje w Europie cały czas szóste miejsce z coraz mniejszymdystansem do piątego w rankingu, hiszpańskiego rynku, aczkolwiek w obecnejsytuacji wszystko zmienia się bardzo dynamicznie i nie podlega rynkowym regułom,które znaliśmy do tej pory.
Poniżej lista rankingowa europejskiego rynku za I kwartał2020 r.:
mar.20 |
mar.19 |
zmiana |
01_03. 2020 |
01_03. 2019 |
zmiana |
|
NIEMCY |
485 |
434 |
11,8% |
1 608 |
1 430 |
12,4% |
FRANCJA |
255 |
424 |
-39,9% |
1 392 |
1 303 |
6,8% |
WŁOCHY |
320 |
356 |
-10,1% |
1 153 |
1 053 |
9,5% |
W. BRYTANIA |
159 |
764 |
-79,2% |
942 |
1 453 |
-35,2% |
HISZPANIA |
97 |
311 |
-68,8% |
592 |
942 |
-37,2% |
POLSKA |
116 |
185 |
-37,3% |
392 |
532 |
-26,3% |
HOLANDIA |
62 |
75 |
-17,3% |
228 |
171 |
33,3% |
BELGIA |
37 |
84 |
-56,0% |
226 |
275 |
-17,8% |
CZECHY |
63 |
111 |
-43,2% |
226 |
194 |
16,5% |
AUSTRIA |
73 |
65 |
12,3% |
224 |
238 |
-5,9% |
WĘGRY |
26 |
203 |
-87,2% |
222 |
227 |
-2,2% |
PORTUGALIA |
36 |
55 |
-34,5% |
196 |
228 |
-14,0% |
RUMUNIA |
60 |
277 |
-78,3% |
186 |
774 |
-76,0% |
NORWEGIA |
48 |
69 |
-30,4% |
167 |
153 |
9,2% |
IRLANDIA |
33 |
47 |
-29,8% |
120 |
128 |
-6,3% |
LITWA |
51 |
55 |
-7,3% |
115 |
136 |
-15,4% |
SZWAJCARIA |
26 |
30 |
-13,3% |
115 |
96 |
19,8% |
GRECJA |
19 |
29 |
-34,5% |
113 |
114 |
-0,9% |
DANIA |
33 |
83 |
-60,2% |
108 |
164 |
-34,1% |
SZWECJA |
44 |
71 |
-38,0% |
108 |
175 |
-38,3% |
LUKSEMBURG |
15 |
27 |
-44,4% |
100 |
79 |
26,6% |
ESTONIA |
27 |
3 |
800,0% |
72 |
14 |
414,3% |
SŁOWACJA |
9 |
20 |
-55,0% |
65 |
52 |
25,0% |
FINLANDIA |
10 |
13 |
-23,1% |
61 |
81 |
-24,7% |
BUŁGARIA |
19 |
68 |
-72,1% |
55 |
91 |
-39,6% |
CHORWACJA |
4 |
18 |
-77,8% |
26 |
47 |
-44,7% |
SŁOWENIA |
6 |
11 |
-45,5% |
21 |
29 |
-27,6% |
ŁOTWA |
1 |
2 |
-50,0% |
20 |
31 |
-35,5% |
CYPR |
4 |
3 |
33,3% |
8 |
7 |
14,3% |
ISLANDIA |
0 |
7 |
-100,0% |
7 |
29 |
-75,9% |
RAZEM |
2 138 |
3 900 |
-45,2% |
8 868 |
10 246 |
-13,4% |
„