Radom zamawia elektrobusy, ładowarki i pojazd techniczny
23 kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu ogłosiło przetarg na zakup 9 szt. nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI plus ładowarki i pojazd techniczny.
Cześć „ładowarkowa” w skrócie wygląda tak, że Radom chce 6 ładowarek mobilnymi, w tym jedna do pojazdu technicznego, a także stacji szybkiego ładowania pantografowego.
Co chce Radom?
Zamówienia skład się z aż czterech podzadań, na które trzeba złożyć jedną ofertę. Spore wzywanie. To:
-
dostawa 9 szt. autobusów elektrycznych, klasy MAXI o długości 12 m +/-5 %;
-
dostawa pojazdu technicznego o napędzie konwencjonalnym Euro 6, wyposażonego w mobilną stację ładowania autobusów;
-
dostawa mobilnych dwuwyjściowych stacji ładowania zajezdniowego w ilości 5 sztuk o mocy min. 2 x 40 kW każda;
-
budowa, w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, stacji szybkiego ładowania pantografowego wraz z zasileniem energetycznym o mocy min. 250 kW, na terenie pętli autobusowej, zlokalizowanej w Radomiu przy ul. Królowej Jadwigi (os. Michałów).
Przy takiej skali ymogi w zakresie finansów i doświadczenia są spore. Wykonawca musi wykazać, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości: co najmniej 7 000 000 PLN + OC na tę sumę. Zdolność techniczna to:
-
w ramach jednego lub więcej zamówień, dostawa co najmniej 9 sztuk autobusów elektrycznych klasy maxi, o długości 12 m +/- 5 %,
-
dostawa i instalacja co najmniej 9 punktów ładowania autobusów elektrycznych (zajezdniowych, przez złącze plug-in, każdy zdolny do pełnego naładowania magazynu energii tradycyjnej autobusu w czasie do 5 godzin) o minimalnej mocy 40 kW,
-
dostawa i instalacja co najmniej 1 stację szybkiego ładowania pantografowego, bezobsługowego, zdolną do doładowania magazynu energii tradycyjnej autobusów, o minimalnej mocy 250 kW, z dodatkową funkcją ładowania przez złącze plug-in.
Kiedy przyjadą autobusy?
Wymagany termin realizacji zamówienia to 12 m-cy od podpisania zamówienia. Termin składania ofert upływa 2 czerwca. Nie jest dopuszczone składanie ofert wariantowych/częściowych.
Zastosowane kryteria to:
-
cena o wadze 60%
-
kryteria techniczne o wadze 40%, na które składa się m.in.
– długość okresu gwarancji
– długość okresu gwarancji na magazyn energii
– wytrzymałość konstrukcji nośnej
– zużycie energii elektrycznej
Na konie dodajmy, że kontrakt ma unijne dofinansowanie w ramach projektu „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Radomiu poprzez zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą”.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Priorytet 6 Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Działanie 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Aktualna sytuacja
W Radomiu kończy się instalacja ładowarek pantografowych dla 10 autobusów elektrycznych na pętlach na Południu i Gołębiowie I. Prowadzone są ostatnie prace montażowe. Równocześnie w fabryce Solarisa w podpoznańskim Bolechowie właśnie trwa produkcja pojazdów dla Radomia. Jest to zadanie realizowane w ramach tak zwanego projektu multimodalnego.
Autobusy z I partii trafią na linię 1. To ona została wytypowana na podstawie różnych uwarunkowań jako pierwsza do elektryfikacji. Solarisy będą umożliwiać podróż około 70 pasażerom. Pojazdy będą zaopatrzone w dodatkowe źródło energii.energii Nowością na skalę europejską jest fakt, że będzie ono na gaz ziemny, a nie, jak to zazwyczaj bywało w tego rodzaju pojazdach, na olej napędowy. Ma to pozwalać na zasilanie na przykład ogrzewania nie zmniejszając zarazem mocy baterii. Radomskie pojazdy będą zasilane baterią LTO typu Solaris High Power o mocy 115 kWh. Takie akumulatory charakteryzują się dłuższą żywotnością (gwarancja opiewa na 8 lat).
Za 10 elektrycznych pojazdów marki Solaris Urbino 12 (wraz z ładowarkami) miasto zapłaci prawie 32 miliony złotych. Zobaczymy, jakie teraz przewoźnik otrzyma ceny.
„