Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdańsk i kolejne Citaro. Wchodzi 48 wypożyczonych gwiazd!

infobus
20.04.2020 17:00

W kwietniu tabor Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzmocniło 30 autobusów miejskich Mercedes-Benz Citaro z kontraktu na dzierżawę łącznie 48 sztuk. I już jadą kolejne!

Na dzisiaj do ruchu włączonych zostało już 20 dzierżawionych pojazdów.Siedem kolejnych odebrano i niebawem wyjadą na trasy. Trwają proceduryodbiorcze kolejnych trzech. W tym tygodniu dotrze następnych sześć pojazdów.

Łącznie spółka GAiT wydzierżawi w tym roku 48 takich pojazdów, w tym:

  • 29 autobusów standardowych Mercedes-Benz Citaro,

  • 13 przegubowych Mercedes-Benz Citaro G

  • 6 midibusów Mercedes-Benz Citaro K.

Modna dzierżawa

Nowe pojazdy wydzierżawi Gdańskowi – podobnie jak ma tomiejsce już w tym roku we Wrocławiu – konsorcjum EvoBus Polska oraz PekaoLeasing. Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z usługami utrzymaniatechnicznego to ponad 117 mln zł brutto.

To pierwsze dzierżawione, ale nie jedyne Citaro w Gdańsku –przypomnijmy, że w latach 2016-2019 spółka GAiT zakupiła już 67 autobusów tegotypu.

-„Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, wedługktórego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak iefektywnym sposobem gospodarowania – komentuje Piotr Borawski, zastępcaprezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Z modelu dzierżawytaboru już korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu,Wrocławiu czy Gliwicach. Sprawdzimy go także i u nas.

-„Atutem i główną ideą dzierżawy, jako bardzo popularnegodziś rozwiązania, jest zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej -mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. – Zależy nam natym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy bez konieczności angażowania w topracowników GAiT i, co też ważne, zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dziękitemu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Toważny kontekst. Dzierżawa jest tu doskonałym rozwiązaniem.

Gdański standard

Przed włączeniem nowych pojazdów do ruchu oprócz procedurodbiorowych, są one wyposażane w system informacji pasażerskiej. W pojeździeumieszczane są także komunikaty oraz piktogramy zgodnie z wytycznymiorganizatora przewozów – Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji owydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni zuwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi.

Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczegowyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy zautobusów wyposażony jest w system monitoringu wizyjnego i system zliczający pasażerów.Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych ipodróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcjęprzyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznieułatwia wejście i wyjście z pojazdu.

Gdańskie Citaro mają także system odzyskiwania energiihamowania – mild Hybrid – poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przytradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużyciapaliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko.

W kabinach kierowców zamontowane są defibrylatory AED.Korzystanie z nich jest bezpieczne i dla ratownika, i dla poszkodowanego.Defibrylator sam automatycznie analizuje pracę serca w ciągu kilku sekund,jeśli serce bije chaotycznie, aparat „rekomenduje” wstrząs terapeutyczny i”prowadzi” akcję ratowniczą; jeśli urządzenie nie wykryje takiej potrzeby, niepoda wstrząsu terapeutycznego ale podpowie dalsze działania. Dane statystycznepokazują, że szansa na uratowanie życia człowieka, gdy podejmie się akcjęratunkową z użyciem AED, wynosi 70%.

Informacja na widoku

Autobusy klasy MIDI i MAXI zamontowane mają po jednym, aprzegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22'',umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, mapki z aktualną pozycjąpojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i video. Monitory posiadają funkcjęantyrefleksu. W standardowych Citaro i w midibusach znajduje się jeden, a wprzegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38'', na którychwyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznymoznaczeniem przystanku bieżącego.

Autobusy wyposażone są w 3 tablice zewnętrzne (przednia,boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniającedobrą widoczność w każdych warunkach i mogące pracować w temperaturach od -20°Cdo +70°C. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego wjednym lub w dwóch rzędach, posiadają również możliwość wyświetlania informacjiw sekwencji stałej lub płynącej.

-„Dzięki temu, że są to nowe pojazdy spełniają one bardzowysoką klasę Euro VI. Dbamy o środowisko więc jest to dla nas bardzo ważne. Mamnadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni oraz że nowe autobusy znaczącopodniosą komfort pracy kierowców – mówił Piotr Borawski.