Szczecin z PKS na do końca 2020 roku. Akcja-akceptacja z dopłatą
Szczeciński klasyk liniowy przechodzi na kolejny rok. 15 kwietnia Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zaakceptował po przeszło czterech miesiącach ofertę PKS Szczecin na obsługę wybranych linii autobusowych oraz telebusa.
Autobusy + telebus
Przypomnijmy, że początkowo przewozy na nowym kontrakcie miały być początkowo realizowane przez rok od podpisania umowy, jedna nie wcześniej niż od 1 stycznia 2020 r. Kontrakt może jednak ulec wydłużeniu. ZDiTM zapewnił sobie możliwość skorzystania z zamówienia uzupełniającego, ale nie więcej niż do 50% wartości podstawowego. To więc w praktyce oznacza nawet pół roku dodatkowego jeżdżenia, czyli zarabiania.
Niezmiennie umowa zakłada świadczenie dwóch usług. Pierwszą jest obsługa dziennych linii autobusowych 52, 70, 81, 83, 88, 105, 108, 121, 122, 123, 124 oraz nocnych 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536. W ramach tej części zamówienia operator miał wykonać pracę eksploatacyjną w wymiarze ok. 2 500 587 wzkm.
Drugim elementem umowy była usługa transportu na żądanie, czyli tele-busa. W ciągu obowiązywania umowy określono dyspozycyjność przewoźnika na 16 155 wozogodzin. Te wielkości szybko się zdezaktualizowały.
Po standardowym pytaniu Arrivy ZDiTM dokonał korekty SIWZ. I tak start przewozów przesunięto na 1 maja. Zmniejszeniu uległ także siłą rzeczy zakres zadań przewozowych. W przypadku autobusów to 1 682 009,5 wzkm, a jeśli chodzi o tele-busa to ten skurczył się do 12 158 wozogodzin. Przesunięto także termin składania ofert z połowy grudnia 2019 r. na początek stycznia 2020 r.
Cztery miesiące czekania
Co to dało? De facto powtórkę z ubiegłego roku. Stało się to jasne 7 stycznia. Na opłacenie przewozów w ramach nowej umowy ZDiTM przygotował 11 979 472 zł brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I tak jak w ubiegłym roku jedyna oferta znów znacznie przewyższa te szacunki. Oczywiście przedstawił ją PKS Szczecin. Spółka całość obsługi obu przetargowych zadań skalkulowała na 14 030 865,77 zł brutto. Stawka za wzkm w części autobusowej to 6,92 zł netto. W przypadku komunikacji zastępczej to 8,33 zł/wzkm netto. Jeżeli chodzi o tele-busa to tutaj mamy dwie stawki. Wozogodzina to 111,67 zł netto, a godzina dyżuru rezerwy to 110,19 zł netto.
Wyszła więc powtórka z ubiegłego roku praktycznie jeden do jednego. Pozostało czekać co dalej zrobi ZDiTM. Opcje były dwie. Po czterech miesiącach podjęto jednak decyzję o rozstrzygnięciu przetargu. Dzięki dodatkowym środkom przedwczoraj, 15 kwietnia miasto przystało na ofertę PKS Szczecin. To oznacza, że szczeciński status quo utrzymuje się dalej.
„