Litwa ma swój elektrobus. To Dancer [FILM]
Dancer to opracowany i wyprodukowany na Litwie model lekkiego, szybko ładującego się autobusu elektrycznego wykonanego z materiałów kompozytowych. Pierwsze egzemplarze będą służyć pasażerom w Kłajpedzie.
Lekki, bo… z recyklingu
Materiały kompozytowe (również pochodzące z recyklingu), małe akumulatory w połączeniu z szybkim ładowaniem i bardzo nietypowy design. To główne wyróżniki autobusu elektrycznego Dancer, który po raz pierwszy zostanie wprowadzony na rynek krajowy na Litwie. Został on opracowany od podstaw w ramach partnerstwa Vejo Projektai we współpracy z Europejskim Funduszem Efektywności Energetycznej.
Zgodnie z opisem projektu jest to wizjonerskie podejście do przemysłu motoryzacyjnego, który dąży do zintegrowania oryginalnej koncepcji projektowania autobusów, nowych materiałów technologicznych i wykorzystania energii wiatrowej w transporcie publicznym. Dacer to marka będąca własnością i rozwijana przez grupę pięciu firm o nazwie Vejo projekttai. Jest to „inicjatywa współpracy między naukowcami, przedsiębiorstwami energetycznymi krajów bałtyckich i uniwersytetami w Kownie i Kłajpedzie”.
Pojazd został opracowany w dwóch etapach: po pierwsze, został przebudowany na lekki i mocny elektryczny autobus miejski Skoda 14Tr z 1982 roku. Zgodnie z pierwotnym planem z 2011 roku, drugim etapem był prototyp nowej generacji superlekkiego miejskiego autobusu. Zastosowano również materiały kompozytowe pochodzące z recyklingu butelek PET, zaawansowany układ napędowy z silnikami trakcyjnymi w piastach kół i nowoczesną technologię wnętrza autobusu. Dancer pierwszej generacji uzyskał certyfikat UE na przewóz osób w 2019 r. Wprowadzenie Dancera poprzedziło badanie materiału kompozytowego z wykorzystaniem pierwszego odnowionego trolejbusu Škoda.
Operator transportu miejskiego Klaipėdos autobusų parkas (KAP), Vėjo projektai i miasto Klaipėda podpisały memorandum w 2017 r., A następnie w 2018 r. Podpisano umowę zakupu pierwszych dwóch autobusów elektrycznych za cenę 350 000 EUR netto. Pierwszy model został wprowadzony w maju ubiegłego roku i od tego czasu niektóre rozwiązania techniczne uległy zmianie. Poprawiono bezpieczeństwo i oprogramowanie, a autobusy będą również monitorowane online pod kątem serwisu i optymalizacji ruchu. Vejo projekttai nie przyjmuje jeszcze zamówień, ale produkcja seryjna jest w przygotowaniu.
Pierwsze dwa autobusy kursują od pewnego czasu w litewskim mieście portowym Kłajpeda nad Morzem Bałtyckim, zamieszkałym przez 150 000 mieszkańców. Na regularnych trasach kierowcy Klaipėdos autobusų parkas (KAP) przetestowali Dancera kilka tygodni temu. Po wielkanocnym weekendzie zostały one oddane do użytku pasażerom linii 8.
{https://www.youtube.com/watch?v=f4AQOklIn3A}
Dumna Kłajpeda
„Ten projekt przejdzie do historii miasta” – mówi Vytautas Grubliauskas, burmistrz Kłajpedy. „Ambitny projekt Dancer zgromadził szeroką gamę talentów Kłajpedy z transportu, biznesu, sektora publicznego i uniwersytetów. Każdy, kto wniósł swój wkład, może być dumny. Wizja posiadania autobusu elektrycznego wyprodukowanego w Kłajpedzie na ulicach mogła na początku wydawać się odległa, ale dziś staje się rzeczywistością. Jako obywatel Kłajpedy jestem niezwykle dumny i jestem pewien, że to dopiero początek, a produkowane przez nas autobusy będą promować miasto daleko poza Litwą „.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy opracowano zgodnie z dyrektywami UE i krajową strategią Litwy na rzecz ograniczenia zanieczyszczenia powietrza. Na Litwie średni wiek pojazdów w transporcie publicznym jest nadal wysoki. KAP inwestuje w ekologiczny transport autobusowy. W 2007 roku był jednym z pierwszych przewoźników litewskich, którzy kupili autobusy na CNG, a teraz te stanowią ponad 2/3 floty.
Obecnie zostaną dodane dwa elektryczne autobusy Dancer. Autobusy są wyposażone w klimatyzację, WiFi, gniazda USB i rampę dla wózków inwalidzkich. Mają kamery noktowizyjne, które przesyłają symulacje otoczenia 3D do monitorów zastępujących lustra.
Producent twierdzi, że przy wadze 6 ton i co najmniej 92 pasażerach „wynalazł najlżejszy autobus na świecie”. Określa zużycie energii elektrycznej autobusu o zasięgu od 90 km na zaledwie 0,45 kWh/km i szybko ładuje się w 6 minut za pomocą pantografów. Pojemność akumulatora nie jest pokazana, ale zużycie i zasięg wskazują na około 50 kWh (i częściowo wyjaśniają bardzo niską wagę).
„Dancer jest często porównywany do Tesli. Oboje rozważaliśmy naturę naszych pojazdów, co pozwoliło odkryć nowe możliwości techniczne. Dancer jednak ładuje się 15 razy szybciej niż Tesla, ale nasz autobus zużywa tylko 3 razy więcej energii niż Tesla i może przewozić 20 razy więcej pasażerów. Wierzę, że organiczne autobusy Dancer na ulicach Kłajpedy są wielkim postępem. Życzę nam, a także producentom, naukowcom, firmie autobusowej w Kłajpedzie i mieście, abyśmy poszli jeszcze dalej” – powiedział Alvydas Naujėkas, dyrektor generalny Vėjo Projektai.
„