Wodorowe Solarisy pojadą do Niderlandów. Connexxion!
20 wodorowych autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen zostanie dostarczonychdo prowincji Holandia Południowa do końca 2021 roku.
Umowę na dostawę dwudziestu Solarisów Urbino 12 hydrogenpodpisali przedstawiciele Solaris Bus & Coach i przewoźnikaConnexxion, obsługującego prowincję Holandia Południowa.
Niderlandy czyli Holandia
Na początek nazwa… Jedną z popularniejszych wiadomościpierwszych dni stycznia br. była „zmiana nazwy kraju” przez Holandię.Tak naprawdę państwo ze stolicą w Amsterdamie pozostaje na mapie pod niezmienioną,oficjalną nazwą „Królestwo Niderlandów” lub krócej”Niderlandy”.
Zmiana dotyczy wyłącznie ujednolicenia nazewnictwa iodchodzenia od używania terminu „Holandia” za granicą. Teraz mówimyNiderlandy!
Przechodzimy do autobusów – najludniejszą prowincją Niderlandówjest Holandia Południowa, położona na zachodzie kraju, wzdłuż wybrzeża MorzaPółnocnego. Dwadzieścia wodorowych Solarisów zostanie tam dostarczonych dokońca 2021 roku. Wraz ze sprzedażą autobusów została podpisana umowa serwisowana 12 lat.
Dlaczego wodór?
-„Nasze drogi stają się coraz bardziej ruchliwe. Zdrowienaszych pasażerów i mieszkańców jest dla nas niezwykle istotne, dlategowprowadzenie do ruchu autobusów, które zapewniają czystsze powietrze, stanowiduży krok naprzód – mówi Floor Vermeulen, Minister Regionalny ds. Ruchu iTransportu w regionie Zuid-Holland.
-„Coraz więcej operatorów i decydentów miast wybieranowoczesne i bezemisyjne rozwiązania transportowe dla swoich regionów. Zaletywodoru jako nośnika energii są niezaprzeczalne. Jesteśmy zaszczyceni, że wraz zfirmą Connexxion możemy uczestniczyć w tych przyszłościowych decyzjach –powiedział Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Grupa transportowa
Operatorem pojazdów będzie firma Connexxion będąca częściągrupy Transdev Netherlands, jednego z największych przewoźników oraz lidera wdziedzinie bezemisyjnego transportu publicznego w Holandii. Od końca przyszłegoroku operator Connexxion będzie korzystał z autobusów wodorowych w rejonachHoekse Waard i Goeree-Overflakkee.
Zaawansowane technologicznie pojazdy Solaris Urbino 12hydrogen wykorzystują zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W zakresie sposobumagazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen uwzględniononajnowocześniejsze rozwiązania. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej wpięciu zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowychbutli typu 4 umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu ma łącznąpojemność 1560 litrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Niderlandzki standard
Energia potrzebna do napędzania autobusu powstaje w ogniwiepaliwowym, do którego dostarczany jest wodór zgromadzony w butlach na dachupojazdu. Wodór jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasilabezpośrednio jednostkę napędową autobusu, którą stanowi oś z elektrycznymisilnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris HighPower, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Jedynymiproduktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i parawodna. Pojazdy nie generują do środowiska absolutnie żadnych szkodliwychsubstancji.
Zgodnie z zapisami w specyfikacji, w autobusach napędzanychwodorem przewidziano 37 miejsc siedzących. Wymiana pasażerów będzie się odbywaćza pośrednictwem drzwi w układzie 1-2-0. Nowe autobusy zaoferują podróżującymdodatkowy komfort dzięki niskiemu wejściu, punktom ładowania USB, klimatyzacji,czytelnym wyświetlaczom informacyjnym i przewidzianej przestrzeni na wózekinwalidzki. Lepszą widoczność dla kierowcy zapewnią specjalne kamery zamiastlusterek bocznych, przekazujące obraz na ekrany wewnątrz pojazdu.
Tankowanie autobusów wodorowych będzie możliwe w Heinenoord,niedaleko zajezdni autobusowej. Ponieważ wodór staje się coraz bardziejpopularnym nośnikiem energii, z tej stacji tankowania będą mogły korzystać równieżprywatne samochody osobowe. Taka inicjatywa ma na celu promowanie wykorzystaniaw pełni ekologicznego wodoru. Samo tankowanie wodorem jest procesem krótkim iwygodnym, nie różniącym się praktycznie od uzupełniania pojazdu tradycyjnymipaliwami.
Holenderska historia
Pierwsze Solarisy zawitały do Holandii w 2017 roku kiedy toprzewoźnik Connexxion zakupił i odebrał 40 przegubowych Solarisów Urbino 18.Rok później, w 2018, firma złożyła dwa kolejne zamówienia, na 4 Solarisy Urbino18 oraz 2 autobusy przegubowe napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG.
Autobusy wodorowe firmy Solaris zyskują kolejnych nabywców.Włoski przewoźnik SASA Bolzano złożył w firmie Solaris w zeszłym rokuzamówienie na 12 pojazdów tego typu, natomiast zaledwie kilka tygodni temuspółka WSW Mobil GmbH z Wuppertal oraz przewoźnik RVK Köln złożyli zamówieniana łącznie 25 wodorowych Solarisów.
Projekty JIVE i JIVE2 otrzymały dofinansowanie z funduszu”Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking” (WspólnegoPrzedsięwzięcia na rzecz Ogniw Paliwowych i Hydrogen 2) w ramach umowy odotację nr 735582 i 779563. Przedsięwzięcie otrzymało wsparcie z programu badańi innowacji Unii Europejskiej „Horyzont 2020”, Hydrogen Europe i HydrogenEurope Research.
„