Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autosan rusza z SanCity 12LF CNG dla Rzeszowa

infobus
06.04.2020 13:00

Dziś, 6 kwietnia do rzeszowskiego MPK dostarczony został pierwszy z 60 autobusów Autosan z napędem na sprężony gaz ziemny, które zasilą komunikację miejską stolicy Podkarpacia zgodnie z kontraktem podpisanym w listopadzie ubiegłego roku. Pierwszy SanCity 12LF CNG został przekazany do odbioru technicznego.

Zgodnie z deklaracjami prezesa Autosana, Eugeniusza Szymonika złożonymi w trakcie uroczystości podpisania kontraktu dostawa autobusów rozpoczęła się na długo przed terminem zapisanym w umowie.

Początkowo wydawało się, że Autosan dostarczy do Rzeszowa „tylko” 40 autobusów typu SanCity 12LF CNG w łącznie cenie 54 661 200 PLN brutto. Dało to cenę jednostkową za gazowego „bociana” 1 111 000 PLN netto w pakiecie z gwarancją całopojazdową na 37 miesięcy. Autobusów będzie jednak więcej. Rzeszów zdecydował się na uruchomienie opcji, dzięki czemu wzbogaci się o łącznie 60 SanCity 12LF CNG.

A co można rzec o „bocianach” na gaz? To w pełni niskopodłogowy pojazd, który Każdy pomieści nawet 95 pasażerów, w tym 28 na fotelach Ster NewCity. 12 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład autobusu jest możliwe dzięki trzem drzwiom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Ventura. Pierwsze drzwi otwierają się do środka. Drugie i trzecie są odkoskowo-przesuwne.

SanCity 12LF CNG jest wyposażony w klimatyzację, co powinno poprawić komfort podróży, szczególnie w okresie letnim i zimowym. Przestrzeń pasażerska jest chłodzona za pomocą agregatu Spheros-Aerosphere Revo mocy 25 kW. Naturalną wentylację zapewnia pięć okien przesuwnych, wentylatory dachowe oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy.

Za jednostkę napędową posłużył Cummins L9E6D320. To niespełna dziewięciolitrowy silnik o mocy 239 kW, który osiąga 1350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Został on zblokowany z automatyczną skrzynią biegów Voith Diwa 6. Gaz jest magazynowany w czterech kompozytowych zbiornika o pojemności 253 m3.

Autobusy posiadają aukład rekuperacji. System VERS2 umożliwia odzyskiwanie energii z procesu hamowania silnikiem z natężeniem prądu do 350 A, zasilanie urządzeń pokładowych i oszczędności paliwa na poziomie 1,7 l / 100 km. System wykorzystuje również dwie funkcjonalności związane z rozruchem – funkcję Wsparcia Rozruchu oraz Ochrony Akumulatora, zapewniające niezawodność floty i poprawiające całkowity koszt użytkowania pojazdu (TCO).

W Rzeszowie po raz pierwszy System VERS zostanie również wyposażony w moduł pomiarowy umożliwiający wygenerowanie miesięcznych raportów oszczędności, przesyłanych co miesiąc na adres klienta. Oprócz danych dotyczących eksploatacji autobusu, System raportuje efekty działania rekuperacji energii – ilości kWh odzyskanych i zasilających urządzenia pokładowe, liczby rozruchów wspieranych przez System VERS oraz ilość zmniejszonej emisji dwutlenku węgla.

Nie zabrakło ponadto klimatyzacji i monitoringu. System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach firmy R&G Plus z Mielca. Mamy tutaj trzy diodowe wyświetlacze o o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdziemy dwie tablice LCD- boczna 38″ („e-koraliki”) i mniejsza o przekątnej 23″ za kabiną kierowcy. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Pasażerowie mogą skorzystać z automatu do sprzedaży biletów firmy MERA.