Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mijasz fotoradar. Przyspieszasz?

infobus
02.04.2020 09:00

Prowadzone przez nas badania pokazują, że aż 90 proc.kierowców przyspiesza po ominięciu fotoradaru – mówi w rozmowie z PAP dyrektorInstytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak.

Dodaje, że odcinkowypomiar prędkości daje szanse na efektywniejsze zdyscyplinowanie kierowców.

1 mln 573 tys. naruszeń

Z danych przekazanych PAP przez Główny InspektoratTransportu Drogowego wynika, że w ubiegłym roku wszystkie urządzenia domierzenia przekroczenia dopuszczalnej prędkości, którymi dysponuje CentrumAutomatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD (CANARD), zarejestrowały 1 mln573 tys. naruszeń, z czego 171,2 tys. naruszeń zarejestrowano przywykorzystaniu urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości.

Jak zaznacza dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego(ITS) prof. Marcin Ślęzak, odcinkowy pomiar prędkości daje szansę na lepsze iefektywniejsze zdyscyplinowanie kierowcy i wymuszenie na nim utrzymania stałej- nie większej niż ograniczenie – prędkości na dłuższym odcinku drogi.

-„Tymczasem przy fotoradarze stacjonarnym, jak pokazałybadania przeprowadzone przez ITS, aż 90 proc. kierowców przyspiesza poprzekroczeniu miejsca fotoradaru, a w odległości 1,8 km od fotoradaru 54 proc.kierowców przekracza prędkość o więcej niż 10 km/h” – podkreśla Ślęzak.

Dodaje również, że zgodnie z badaniami ITS fotoradary mająwpływ na zachowanie kierowców. Udowodniono bowiem, że przy nie funkcjonującychfotoradarach 73-78 proc. kierowców przekracza dozwoloną prędkość, a 45 proc.kierowców przekracza prędkość o więcej niż 10 km/h. Natomiast przyfunkcjonujących fotoradarach, dozwoloną prędkość o więcej niż 10 km/hprzekracza zaledwie 2 proc. kierowców.

Co lepsze?

Szef ITS zapytany o to, czy można mówić o lepszejskuteczności odcinkowego pomiaru prędkości niż fotoradarów mierzących prędkośćpunktowo odpowiedział, że przesłanką do zastosowania urządzeń rejestrującychprędkość są obszary o wysokim stopniu zagrożenia zdarzeniami drogowymi.

„Jeżeli zdarzenia te są skoncentrowane na jednymkrótkim odcinku drogi, to jest to wskazanie do fotoradaru stacjonarnego. Jeślinatomiast zdarzenia są w kilku miejscach na drodze, to jest to wskazanie doodcinkowego pomiaru prędkości” – ocenił.

Zwrócił jednocześnie uwagę, że zastosowanie odcinkowegopomiaru prędkości wymaga spełnienia określonych warunków, jak np. istnienia nadanym odcinku stałego ograniczenia prędkości, brak skrzyżowań, zaś odcinek naktórym zastosowano taki pomiar prędkości nie może być krótszy niż 1 km wobszarze zabudowanym oraz 3 km w obszarze niezabudowanym. Wymagania co dodługości odcinka są wymaganiami CANARD.

Odcinkowe pomiary prędkości – jak wskazuje ITS – majązastosowanie na przejściach dróg tranzytowych przez miejscowości, autostradachi drogach ekspresowych na odcinkach międzywęzłowych oraz na odcinkachniebezpiecznych, wymuszających ograniczenie prędkości – jak liczne zakręty, czystrefy wzmożonego ruchu pieszych.

Z kolei stacjonarne pomiary prędkości mają zastosowanie wmiejscach użyteczności publicznej, gdzie prędkość ma szczególne znaczenie jak wpobliżu przejść dla pieszych, skrzyżowań, szkół, centrów handlowych, czykościołów.

W skali Polski

Obecnie odcinkowe pomiary prędkości są prowadzone w 30miejscach w Polsce. Najwięcej, bo 8 odcinkowych pomiarów prędkości funkcjonujena terenie województwa mazowieckiego, 4 w województwie śląskim, 3 wwojewództwie łódzkim, po 2 w warmińsko-mazurskim, podkarpackim, lubelskim ilubuskim oraz po 1 w województwach: opolskim, podlaskim, dolnośląskim,zachodniopomorskim, świętokrzyskim, małopolskim i pomorskim.

GITD realizuje projekt, w ramach którego planowana jestm.in. instalacja 39 nowych urządzeń służących do odcinkowego pomiaru średniejprędkości pojazdów. Jak informuje, w czwartym kwartale br. rozpoczną sięprocedury związane z wyłonieniem wykonawcy instalacji urządzeń pomiarowych.Obecnie trwa proces typowania ich lokalizacji.(PAP)