Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Częstochowa z szeroką akcją Autobusy zamiast tramwajów

infobus
01.04.2020 08:00

Od 1 kwietnia br. znaczną część linii tramwajowej w północnych dzielnicach i śródmieściu Częstochowy będą obsługiwały autobusy. Powodem jest kolejny etap przebudowy torowisk – podał we wtorek, 1 kwietnia częstochowski samorząd.

Chodzi o przebudowę infrastruktury tramwajowej, największą od czasu wyjazdu w Częstochowie na tory pierwszego tramwaju 60 lat temu. Rozplanowane do końca 2020 r. przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.

Zasadnicze prace – wzdłuż al. Pokoju w południowych dzielnicach Raków, Dąbie i Kucelin – trwały do wiosny ub. roku. Następnie dotarły do wysokości zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji przy al. Niepodległości.

Kolejny etap

Jak poinformował we wtorek częstochowski magistrat, w związku z rozpoczęciem następnego etapu przebudowy torowiska od 1 kwietnia 2020 r. do odwołania zostaje zawieszone kursowanie tramwajów na odcinku Północ – Tysiąclecie – Śródmieście – Zajezdnia. W zamian wprowadzona będzie autobusowa komunikacja zastępcza (linia nr 123).

Tramwajowa linia nr 1 zostanie skrócona do relacji Kucelin – Zajezdnia MPK. Ze względu na trwającą przebudowę pętli tramwajowej przy Rezerwacie Archeologicznym nie kursuje linia nr 2, a wszystkie kursy „jedynki” są wykonywane do Kucelina. Tramwajowa linia nr 3 skrócona będzie do relacji Stadion Raków – Zajezdnia MPK.

Skutkująca utrudnieniami inwestycja obejmuje niemal cały fragment (13,8 km) starszej, podstawowej linii tramwajowej w Częstochowie: między pętlą w alei Pokoju w dzielnicy Raków, a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila i al. Wyzwolenia w dzielnicy Północ.

Unia wspiera

Wartą 114,5 mln zł brutto umowę na te prace Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie podpisało w maju 2018 r. Wykonawcą jest konsorcjum NDI-Balzola. Realizacja – po okresie projektowania – rozpoczęła się 20 marca ub. roku.

Będące w toku roboty obejmują m.in. większą część torowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

Wymiana torów i sieci trakcyjnej to jedna z dwóch części tramwajowego projektu miasta dofinansowanego środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku 2017 r.).

W styczniu 2018 r. MPK podpisało wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy 10 nowych tramwajów ze spółką Pesa. W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10 wozów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. O dostarczeniu pierwszego wozu z tego zamówienia Częstochowa informowała 18 marca br.

Wirusowe zmiany

Jednocześnie w związku z epidemią koronawirusa częstochowski samorząd ogranicza funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Od 1 kwietnia autobusy i tramwaje częstochowskiego MPK będą w dni powszednie kursowały według rozkładów wakacyjnych – wobec wytycznych dot. ograniczeń w przemieszczaniu i zawieszenia zajęć w szkołach.

Mniejsza częstotliwość kursów ma dotyczyć głównie połączeń, z których korzystała młodzież szkolna. Jednocześnie, aby ograniczyć przemieszczanie się dzieci i młodzieży szkolnej oraz seniorów środkami komunikacji miejskiej, zawieszono tam od 25 kwietnia możliwość przejazdów na podstawie okresowych biletów ulgowych, a także ich sprzedaż.(PAP)