Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bozankaya dostarczy 100 trolejbusów do Bukaresztu

infobus
06.03.2020 14:00

To już pewne. Turecka Bozankaya dostarczy 100 trolejbusów klasy MAXI dla Bukaresztu. Sąd Apelacyjny w rumuńskiej stolicy odrzucił odwołania Skody i Solarisa zarzucające miastu nieprawidłowy wybór tureckiej oferty. To może oznaczać pojawienie się na rynku europejskim gracza, który może sporo namieszać.

Operatorem trolejbusów w Bukareszcie jest miejska spółka Societatea de Transport Bucureşti (STB). Obecnie dysponuje ona 256 pojazdami „na szelkach”. Wszystkie to klasa MAXI. Najmłodsze są Iveco Citelisy 12T ze sterowaniem impulsowym i silnikami asynchronicznymi Skody. W latach 2006 – 2008 STB kupiło 100 takich pojazdów. Najwięcej jest jednak Ikarusów. To wysokopodłogowe trolejbusy typu 415T ze sterowaniem tranzystorowym węgierskiego Ganza. Z 200 sztuk, które trafiły do Bukaresztu w latach 1997 – 2002 do dziś w ruchu jest ich 156.

Jednak na kolejne poczciwe Ikarusy przyszedł już czas. STB ogłosił w ubiegłym roku przetarg na zakup 100 nowych trolejbusów. Wszystkie będą w pełni niskopodłogowe i z nadwoziami o długości ok. 12m. Szacunkowa wartość zamówienia to 214 488 800 RON, czyli ok. 195,7 mln PLN. A to świadczy o tym, że będą one wyposażone w dodatkowy napęd w postaci silnika diesla lub małych baterii.

Poza trolejbusami dostawca ma przekazać STB bogatą „wyprawkę”. Obejmie ona oprogramowanie diagnostyczne, wybrane części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, których wymiana będzie niezbędna przy obsługach okresowych. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy.

Zaskoczenie przyniosło otwarcie ofert. Bowiem jako jedyna na start zdecydowała się turecka firma Bozankaya. Słynie ona z produkcji trolejbusów trójczłonowych zarówno dla nowo powstałych systemów trolejbusowych w kraju (m.in. tureckie Malatya i lianliurfa). W bukaresztańskim przetargu jej oferta przeszła właśnie ocenę formalną.

A to oznaczało przejście do kolejnego etapu jaki jest przedstawienie propozycji cenowej. Ten Bozankaya przeszła bezbłędnie i w listopadzie zaakceptowano jej ofertę. Dodajmy, że Bozankaya startowała z mocnym wsparciem siostrzanej marki, czyli Sileo, która ma już pewne doświadczenia z elektrobusami. Natomiast osprzęt trakcyjny prawdopodobnie miałby być oparty na sterowaniu Medcomu.

Wybór ten ze względów proceduralnych zakwestionowali Solaris i Skoda, choć nie brali udziału w ostatnim etapie przetargu. Sąd Apelacyjny w Bukareszcie uznał skargi za bezzasadne i je oddalił. To dało STB zielone światło do zawarcia umowy z Bozankayą.

Finał przetargu jest mimo wszystko bardzo ciekawy. Bowiem Bozankaya dzięki bukaresztańskiej dostawie może mocno namieszać na europejskim rynku trolejbusów.