Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wirus uderza w dostawy komponentów z Chin

infobus
04.03.2020 10:00

Prawie 50 proc. firm motoryzacyjnych już odczuło zakłóceniadostaw z powodu koronawirusa – podało Stowarzyszenie Dystrybutorów iProducentów Części Motoryzacyjnych. Ponad 30 proc. firm spodziewa sięnegatywnego wpływu epidemii na przychody.

Produkcyjne przerwa

Według Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów CzęściMotoryzacyjnych (SDCM), epidemia koronawirusa, która wybuchła w Chinach,spowodowała, że wiele fabryk motoryzacyjnych w tym kraju przerwało produkcję.Oznacza to przestój w wielu zakładach na całym świecie.

Jak powiedział PAP szef SDCM Alfred Franke, w związku zrozprzestrzenianiem się wirusa w Europie, zagrożone są kolejne europejskiefabryki producentów pojazdów. „Ostatnio, przedstawiciel jednego zproducentów elektroniki (firmy MTA), po tym, jak włoskie władze zamknęły fabrykęelektroniki w Lombardii, powiedział w wywiadzie dla Financial Times, że jeżelipracownikom jego firmy w Codogno nie pozwoli się wrócić do pracy w ciągu kilkudni, linie produkcyjne w oddziałach Fiata zostaną zatrzymane, a problem dotknietakże zakłady Renault, BMW i Peugeot” – wskazał.

30 tysięcy części

Dodał, że w przeciętnym samochodzie znajduje się około 30tysięcy części pochodzących od setek dostawców.

„Wystarczy, że zabrakniejednej z nich, by montownia musiała zatrzymać całą linię produkcyjną. Nie bezpowodu mówi się, że łańcuch dostaw jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo.Dlatego też dłuższe przerwy w dostawach nawet tych pozornie mniej istotnychczęści i komponentów to problem nie tylko dla producentów pojazdów, ale równieżich dostawców części, którzy nagle nie mają zbytu” – zaznaczył.

Efekt domina

Zdaniem Frankego, rozprzestrzenianie się wirusa powodujeefekt domina, który wpłynie na tegoroczne wyniki branży motoryzacyjnej także iw Polsce, która określana jest mianem zagłębia producentów częścimotoryzacyjnych.

„Jeżeli problem wirusa nie zostanie szybko opanowanyniewykluczone, że firmy motoryzacyjne będą potrzebować unijnej czy regionalnejpomocy” – powiedział.

SDCM wskazuje, że na razie trudno szacować straty, jednakjuż teraz badania Stowarzyszenia wskazują na zauważalne zakłócenia w łańcuchachdostaw – tak wskazało prawie 50 proc. badanych firm, ponad 30 proc. firmwskazało, na przewidywalny negatywny wpływ na przychody.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów CzęściMotoryzacyjnych to 148 największych graczy przemysłu i rynku częścimotoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartościponad 130 mld złotych rocznie tworzących blisko 294 tys. miejsca pracy. (PAP)