Jutro ruszają warszawskie Nowe Urbino 18 electric [FILM]
Już jutro, 29 lutego na warszawskie ulice wyjadą Solarisy Urbino 18 electric z rekordowego w skali Europy kontraktu na dostawę 130 przegubowych elektrobusów. Na pierwszy ogień trafią na linię 503. Kolejne odbierane egzemplarze będą docelowo przejmować kolejne zadania na tej linii.
Za 130 elektrycznych przegubowców dla MZA Solaris otrzyma 399 590 100 PLN brutto. Jeden Nowy Urbino 18 electric w wersji warszawskiej i stołecznym pakietem gwarancyjnym to koszt 2 499 000 PLN netto. I takiej ceny już zapewne nikomu nie uda się uzyskać. Kilka egzemplarzy już zostało przekazanych MZA.
Pojazdy trafią do obsługi linii 503, aby ją maksymalnie zelektryfikować (po linii 222). Co ciekawe, Solaris chce dostarczyć wszystkie pojazdy wcześniej niż to wynika z umowy (czyli do 27 listopada 2020 r.), ale to jeszcze musi być szczegółowo omówione przez obie strony.
Warszawski standard
Każdy z 130 przegubowych bateryjnych Solarisów MZA Warszawa umożliwia podróż maksymalnie 133 pasażerom. 39 osób ma zagwarantowane podróżowanie na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. 13 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Na pokład autobusu można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2 z drzwi firmy Ventura. Co ciekawe drugie są odskokowo-przesuwne. Pozostałe otwierają się do środka. Do tego mamy pełną kabinę kierowcy.
130 przegubowych elektrycznych Urbino dla MZA jest wyposażonych w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh (5 x 30 kWh – dwie paczki w wieży, 3 packi na dachu – jedn w wagonie, a dwa nad przednią osią) ), które są przystosowane do szybkiego ładowania pantografem oraz wolnego poprzez złącze plug-in. Ich pojemność umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu w zależności od warunków pogodowych i drogowych dystansu ok. 200 – 250 km. Dzięki doładowywaniu pantografem na postojach między kursami uzyskujemy gotowość operacyjną elektrobusu praktycznie przez całą dobę, co skutecznie pozwala obsłużyć nim typową całodzienną brygadę.
Pojazd wyposażono w oś napędową ZF AV130-400 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi. W zarządzeniu energią wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii. Hybrydowe ogrzewanie Na warszawskie baterie Solaris udzielił zgodnie z wymaganiami zamawiającego siedmioletniej gwarancji. Energia elektryczna będzie w nich uzupełniana poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobus Urbino 18 Electric dla MZA jest wyposażony w jedno gniazdo do ładowania plug-in nad przednią osią oraz pantograf, który jest zamontowany na dachu pojazdu, ale nie na za ostatnimi drzwiami, jak w aktualnie eksploatowanym przegbowcu, ale nad przednią osią.
Dla pasażerów
Naturalną wentylację zapewnia 10 przesuwnych okien oraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana przy pomocy dwóch urządzeń produkcji firmy Konvekta. Ogrzewanie w Warszawie ma być hybrydowe – czyli podstawowe – elektryczne i dodatkowe – spalinowe, które będzie włączane tylko w czasie najniższych temperatur, czyli w trakcie kilkunastu dni w trakcie roku. Dodatkowe udogodnienia to monitoring oraz gniazdka USB w przestrzeni pasażerskiej. Elektrobusy zostaną wyposażone też w automat biletowy.
System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach warszawskiej firmy Macro-System. Składa się on z czterech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. Święcą one na biało, co z resztą jest tożsame z aktualnymi wymogami stołecznego ZTM. Ponadto pasażer ma także do dyspozycji siedem wewnętrznych tablic LCD. Dwie są o przekątnej 38″ (tzw. „e-korale). Pozostała piątka to monitory o przekątnej 23”, które zamontowano pod sufitem. Nie zabrakło oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków.
„