Londyn z trzecią linią z elektrycznymi piętrusami
W lutym, w zachodnim Londynie, ruszyła pierwsza w pełni elektryczna, trasa autobusowa obsługiwana przez dwupokładowe autobusy elektryczne – BYD-ADL Enviro400EV.
18 lutego trasa 94 – kursująca między Acton Green iPiccadilly Circus – stała się pierwszącałkowicie elektryczną, dwupokładową trasą w zachodnim Londynie. Działania na rzecz poprawy jakości powietrza i rozwiązania problemu zanieczyszczeniapowietrza w stolicy Anglii to kluczowe priorytety Transport for London(TfL).
Najnowsze plany londyńskiego zarządu przewidują m.in. wprowadzanie aż 2000 bezemisyjnych autobusóww Londynie do 2025 roku.
Warto dodać, że lutowa elektryfikacja linii 94 to już trzecia taka operacja TfL – po trasachnr 43 i 134, które przeszły na stronę elektryczności w 2019 r.
Aktualnie całkowitaliczba elektrycznych autobusów dwupokładowych w Londynie wynosi 280 szt.
Nowe rozwiązania
Oprócz ekologii, nowe elektrobusy oferują również szeregkorzyści dla pasażerów i innowacyjne funkcje bezpieczeństwa.
Nowe pojazdy TfL /RATP Dev generują mniejsze wibracje i oferują darmowe punkty ładowania USB. Ponadto wyposażone je w nowe, innowacyjne funkcje bezpieczeństwa, zgodne z wytycznymiTfL i będą uczestniczyć w próbie akustycznego systemu ostrzegania pojazdu(AVAS), który ostrzega on dźwiękowo innych użytkowników dróg o obecności cichszychpojazdów elektrycznych.
Co dalej?
Oprócz trasy 94, w tym roku TfL przewiduje pełną elektryzacjęjeszcze 12 tras. W najbliższym czasie ten proces obejmie linię C3, kursującymiędzy West Cromwell Road i Clapham Junction oraz 23, kursujący międzyWestbourne Park i Hammersmith.
18 lutego Heidi Alexander, zastępca burmistrza Londynu ds. transportu,powiedział: -„W City Hall robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zaradzićtoksycznemu powietrzu i kryzysowi klimatycznemu. Cieszę się, że mogę uruchomićtrzecią elektryczną trasę w Londynie, która będzie wykorzystywała wyłącznieelektryczne, dwupokładowe autobusy, a do końca roku będzie ich jeszcze więcej.Dzisiejsza inicjatywa stanowi część naszego planu, aby cała flota autobusów wLondynie była bardziej ekologiczna i czystsza. W efekcie chcemy zmniejszyćemisje NOx z autobusów w stolicy średnio o 90 procent do października 2020 r.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei Claire Mann, dyrektor ds. przewozów autobusowych wTfL, powiedziała: -„Londyn jest wiodącym, światowym liderem w zakresiezielonych innowacji. Nowe elektryczne autobusy dwupokładowe , które po razpierwszy wprowadzono na trasach 43 i 134 w północnym Londynie, a teraz natrasie 94 w zachodnim Londynie, to znaczący moment na drodze do osiągnięcia całkowiciebezemisyjnej flory. Od przyszłego roku wszystkie nowe autobusy jednopokładowe wsieci TfL muszą być zeroemisyjne.”
Trochę techniki
Na koniec przyjrzyjmy się bliżej elektrycznym piętrusom BYD-ADL Enviro400EV.,które Londyn wprowadza na linie. Pojazdy zostały wyprodukowane w kooperacji BYD(podwozie) i Alexander Dennis (nadwozie). Podwozie chińskiej firmy BYD ma długość10,9 m i szerokość 2,55 m. Z kolei maksymalna wysokość pojazdu może wynosić 4,2m lub 4,3 m.
Zasięg działania elektrobusu to ok. 260 km na jednymładowaniu, w zależności od cyklu pracy i warunków pracy. BYD w podwoziu umieściłdwa silniki elektryczne zintegrowane w osi napędowej, o mocach 2x150kW. Do tego mamy podwójnąwtyczkę do ładowania 2×40 kW AC i system baterii litowo-żelazowo-fosforanowych BYD.
W systemieogrzewania zastosowano technologię zeroemisyjnej pompy ciepła. Oś przednia to ZFRL82A, a oś napędowa to BYD EQ13B.
Pojemność pasażerska BYD-ADL Enviro400EV wynosi 83 pasażerów, wtym 67 miejsc siedzących w standardzie TfL.
„