Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKA Gdynia mówi: Sprawdzam eCitaro

infobus
18.02.2020 13:00

W pełni elektryczny autobus przyjechał na testy do Gdyni i będzie go można spotkać przez najbliższy tydzień na terenie całego miasta. Do 25 lutego gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej będzie testować bateryjnego Mercedesa eCitaro. 

Jego podróże zostały zaplanowane tak, aby jak największa liczba mieszkańców miała szanse go zobaczyć w czasie swojego codziennego korzystania z komunikacji miejskiej. Test Mercedesa to kolejny element przygotowań do przetargu na dostawę 24 elektrobusów.

Demo dla Polski
Bateryjny Mercedes umożliwia podróż 82 pasażerom, w tym 28 na bardzo komfortowych fotelach typu CST. To miły ukłon ze strony EvoBus Polska dla pasażerów. Z niskiej podłogi mamy dostępnych siedem foteli. Jednak oczywiście na życzenie klienta ten wynik można poprawić. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

Kolejny ukłon w eCitaro dla Polski jest w kierunku kierowców. I to także cieszy. Demo posiada małą kabinę typu zamkniętego, którą znamy choćby z białostockich czy wrocławskich spalinowych Citaro C2.

Napęd
Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołach uzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca już od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym obłożeniu.

Silniki trakcyjne zasilane są akumulatorami NMC o łącznej mocy do 243 kWh firmy AKASOL. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe.

Wyposażenie dodatkowe eCitaro jest klimatyzowany za pomocą klimatyzacji CO2 z pompą ciepła. Naturalna wentylacja jest zapewniona przez sześć uchylnych okien. Na potrzeby testów elektrobus został wyposażony w bardzo prosty SIP produkcji mieleckiego R&G Plus. Składa się on z trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielności, które święcą na biało, głosowego zapowiadania przystanków oraz GPS. Steruje nim autokomputer z dotykowym interfejsem typu SRG6000P.

Materiał na przetarg
Testy autobusu elektrycznego Mercedes eCitaro związane są z przygotowaniami PKA do realizacji projektu pn.: „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań”.

Dzięki jego realizacji flota PKA wzbogaci się o 24 autobusów elektrycznych. Będzie to osiem bateryjnych przegubowców oraz 16 elektrycznych „dwunastek”. Pojawi się także infrastruktura, która pozwoli na ładowanie pojazdów. Przewoźnik z resztą już prowadził dialog techniczny z producentami. Pisaliśmy o tym tutaj.