Kalifornia stawia na wodorowe autobusy
W lutym została uroczyście oddana do użytku największa w USA stacja tankowania wodorem dla autobusów miejskich. W Santa Ana, w Kalifornii.
Nowa stacja tankowania została zaprojektowana przez firmę Air Products – specjalisty od dystrybucjitego paliwa, który brał także udział we wodorowych projektach z Transport forLondon oraz SARTA w miejscowości Canton w stanie Ohio.
Wodorowa Kalifornia
Najnowszy projekt jest efektem współpracy kilku organizacji,których celem jest przejście do kolejnego etapu rozwoju bezemisyjnegotransportu miejskiego w USA. Firma Air Products dostarczyła większośćniezbędnego wyposażenia stacji oraz będzie odpowiedzialna za serwis, a także zadostawy wodoru niezbędnego do tankowania autobusów. Z kolei firma Trilliumzapewniła przygotowanie terenu, wybrane elementy sprzętowe i wybudowała instalacje.
Do stacji dostarczany będzie ciekły wodór, który na miejscuzostanie sprężony do wysokiego ciśnienia za pomocą kriogenicznych sprężarek, anastępnie odparowany do postaci gazowej. W tej formie wodór będzie mógł byćprzesyłany za pośrednictwem specjalnych dystrybutorów do tankowanych pojazdów.
-„Stacja w Kalifornii to początek nowego rozdziału na drodzedo podnoszenia wydajności tankowania wodorem; jest ona także dowodem na stałyrozwój innowacji w tym obszarze. Zbudowaliśmy wiele podobnych stacji dlaprzedsiębiorstw komunikacyjnych na całym świecie, jednak to właśnie takonkretna stacja stanowi przykład wysoce zaawansowanej technologii szybkiegotankowania. Zastosowano w niej niepowtarzalne kompresory kriogeniczne orazspecjalnie zaprojektowany układ chłodzenia – powiedział Eric Guter, dyrektor generalnyAmericas Growth Platforms w Air Products.
10 autobusów
Aktualny tabor autobusów zasilanych ogniwami wodorowymi wprzedsiębiorstwie komunikacji miejskiej dla okręgu Orange w Kalifornii (OCTA)składa się z 10 pojazdów, jednak stacja ma możliwość dalszej rozbudowy,zapewniając efektywne tankowanie floty do 50 autobusów, czyli tankowania nawetdo 1500 kg wodoru w okresie ośmiu godzin.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jeden autobus może zostać zatankowany ilością 28 kg wodoru wciągu 6-10 minut, przy czym jednocześnie tankować można nawet 30 pojazdów.
-„Bezemisyjne pojazdy miejskie w sposób zasadniczyprzyczyniają się do ograniczenia poziomu spalin, a jednocześnie zapewniają wielekorzyści, szczególnie dla osób zależnych od transportu miejskiego – powiedziałJack Kitowski, szef wydziału Mobile Source Control w CARB.
Projektem zarządzała organizacja non-profit CTE (Center forTransportation and the Environment), która propaguje wdrażanie ekologicznych,zrównoważonych oraz innowacyjnych rozwiązań transportowych i energetycznych.CTE oraz OCTA pozyskały od agencji CARB finansowanie w kwocie 12,47 mlndolarów, czyli ponad połowę wartości całego projektu. Dodatkowe fundusze pochodziłyz programu inwestycyjnego California Senate Bill 1, nadzorowanego przezKalifornijski Departament Transportu oraz z Funduszu Czystych Paliw SCAQMD.
Światowy trend
W ostatnim czasie firma Air Products, która od ponad 20 lat zasilaautobusy w paliwo wodorowe. przyzywa inwestycji boom. W ostatnim wybudowała wAzji stację tankowania dla autobusów o wydajności 1000 kg wodoru na dobę, a wEuropie stację o wydajności 200 kg na dobę. Nowa stacja dla przedsiębiorstwaOCTA to trzecia stacja paliw wodorowych dla autobusów Air Products w USA. Wodórdla takich stacji może być dostarczany specjalnymi pojazdami lub rurociągami, aprodukowany jest w procesie reformingu parowego gazu ziemnego, przekształcaniabiomasy, lub w procesie elektrolizy, w tym słonecznej i wiatrowej.
„