ZTM Lublin częściowo wycofuje się z cięć. Dodatkowa kasa
Od wczoraj, 11 lutego, na polecenie prezydenta Lublina Krzysztofa Żuka Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził kilka zmian w rozkładach jazdy. Dzięki dodatkowym pieniądzom uruchomiono dodatkowe kursy. Mają one częściowo zrekompensować okrojony rozkład jazdy obowiązujący od początku miesiąca.
Więcej kursów na 11 liniach
Zmiany dotyczą łącznie 11 linii autobusowych i trolejbusowych. Chodzi o połączenia oznaczone numerami 2, 7, 15, 17, 26, 32, 55, 57, 150, 156 i 160. One zostały od wczoraj wzmocnione dodatkowymi kursami w godzinach szczytu komunikacyjnego, tak aby na newralgicznych odcinkach wzmocnić podaż, a jednocześnie poprawić komfort podróży.
To kolejne takie zwiększenie. Poprzednie miało miejsce w ubiegłym tygodniu i również dotyczyło godzin szczytowych. Wzmocniona została częstotliwość kursowania linii 31 do 10 minut w godzinach szczytu. Ponadto także linie nr 151 i 158 kursują w dzień powszedni z podwójną częstotliwością, czyli co 10 minut w godzinach szczytu. Linia 159 zwiększyła swoją częstotliwość z 20 do raz na kwadrans w szczycie. Częściej kursuje również linia nr 7, z 30 na 20 minut w godzinach szczytu.
Dodatkowa kasa
Zmiany były możliwe dzięki zastrzykowi finansowemu od miasta. Budżet ZTM na zakup usług przewozowych zostanie wsparty dodatkowymi 5 mln PLN. To powinno pozwolić na dodatkowe kursy, które łącznie powinny dać pracę eksploatacyjną na poziomie dodatkowych ok. 600 – 650 tys. wzkm.
„Zobowiązałem także dyrektora ZTM do bieżącego obserwowania sytuacji i wprowadzania kolejnych dodatkowych kursów, jeśli taka będzie potrzeba ze strony mieszkańców.
Jednocześnie podjąłem decyzję o przesunięciu na funkcjonowanie komunikacji miejskiej części środków, które w budżecie zostały zarezerwowane na bieżące remonty dróg i inwestycje. Chodzi o kwotę 5 mln zł, która zostanie przekazana do ZTM.” – czytamy w specjalnym oświadczeniu prezydenta Krzysztofa Żuka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„W tym miejscu chciałbym jasno i wyraźnie podkreślić, że sytuacja w komunikacji miejskiej, z jaką mieliśmy do czynienia w pierwszych dniach lutego jest bezpośrednią pochodną polityki rządu, który kolejnymi swoimi decyzjami zaciska finansową pętlę na szyjach samorządów. Przypomnę, że w wyniku zmian w systemie podatkowym (obniżenia stawki podatku PIT z 18% do 17%, podniesienia kosztów uzyskania przychodów czy zwolnienia z podatku PIT osób do 26. roku życia) tylko w tym roku do budżetu Lublina nie wpłynie kwota ok. 65 mln zł. Tymczasem rząd już zapowiada wdrożenie kolejnych pomysłów (np. przebudowa OFE), które prowadzą do kolejnych ubytków dochodów. Jednocześnie rosną koszty funkcjonowania miasta związane m. in. ze wzrostem cen energii, czy wzrostem płacy minimalnej przekładającym się na koszty wszystkich usług.” – dodał.
Będą dalsze analizy
Wraz z wejściem w życie, z początkiem lutego, nowych rozkładów jazdy, priorytetem działań ZTM jest bieżąca analiza sytuacji w kursowaniu. Cały czas prowadzone są badania za pomocą systemu bramek liczących. Również pracownicy bezpośrednio prowadzą obserwacje na mieście, szczególnie kursów porannych, dowożących mieszkańców do pracy i szkoły, ale też i weekendowych.
Analizy są również prowadzone pod kątem przydziału taboru czy też wzmocnienia poszczególnych linii tzw. kursami szczytowymi. Cały czas również zbierane są wnioski i opinie od pasażerów. A w przypadku tzw. linii podmiejskich, które są współfinansowane przez gminy ościenne, będą prowadzone rozmowy z władzami tych gmin, w kontekście zwiększenia liczby kursów.
„