Szczecin czeka na Ursusa i ma kasę na kolejne elektrobusy
Szczecin cały czas czeka na zamówione autobusy elektryczne marki Ursus. W międzyczasie miasto dostało dofinansowanie na kolejne elektrobusy – tym razem przegubowe.
Szczecin jest jednym z 13 miast, które otrzymały dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych. Magistrat podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dzięki, której Szczecin otrzyma ponad 20 mln zł na zakup nowych autobusów elektrycznych. Umowa została podpisana w wyniku rozstrzygnięcia konkursu, w którym stolica województwa zachodniopomorskiego zajęła pierwsze miejsce na 13 projektów, uzyskując aż 95,38% maksymalnej liczby punktów.
Co trafi do Szczecina?
Dofinansowanie dla miasta wynosi dokładnie 20 404 250,00 PLN, a całość inwestycji ma zamknąć się w kwocie 29 583 345,00 PLN brutto.
Za te środki miasto chce kupić 8 autobusów elektrycznych przegubowych.
Będą to pierwsze tego typu pojazdy w mieście. Autobusy trafią do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica Sp. z o.o. i będą przeznaczone do obsługi linii nr 87. Już teraz linia ta jest obsługiwana w części przez autobusy hybrydowe. Przetarg na nowe autobusy ma zostać ogłoszony do końca czerwca. Wyjadą one na linie w przyszłym roku.
Porozmawiajmy o Ursusie
Wcześniej, bo jeszcze w tym miesiącu do Szczecina ma trafić 11 autobusów elektrycznych o długości 12 m od konsorcjum: Ursus Bus i Bogdan. Termin dostawy zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim ogromna niepewność co do realizacji kontraktu, z uwagi na bankructwo Ursusa.
Przypomnijmy, że 18 października 2018 roku miasto otrzymało dwie oferty w przetargu na dostawę 11 autobusów elektrycznych klasy MAXI: od konsorcjum Ursus Bus i Bogdan (za cenę ponad 38 mln PLN) i od Solarisa (z ceną ponad 49 mln PLN). Miasto miało przygotowane jedynie nieco ponad 33 mln PLN. Już wtedy było wiadomo o niepewnej sytuacji Ursusa i możliwości nieterminowej realizacji dostaw. Wobec tego, że obie oferty nie mieściły się w budżecie przygotowanym przez miasto, Szczecin miał możliwość unieważnienia przetargu i ogłoszenia go ponownie.Ale nie zrobił tego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ursus zamiast unieważnienia
Na opcję unieważnienia przetargu miasto jednak się nie zdecydowało, argumentując m.in., że istnieje ryzyko utraty dofinansowania (z RPO Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 oraz z programu GEPARD). Jeśli Ursusy faktycznie nie przyjadą do Szczecina, to obecnie ryzyko utraty dofinansowania jest dużo większe niż ponad rok temu, gdy rozstrzygano przetarg.
Co więcej, analizując treść pytań od wykonawców zadanych w trakcie postępowania przetargowego można odnieść wrażenie, że chętnych na dostawę elektryków do Szczecina było więcej niż dwóch. Miasto jednak było nieugięte w wielu kwestiach i w większości przypadków pozostawiło SIWZ bez zmian.
Można założyć, że ponowne ogłoszenie przetargu ze zmienionym SIWZ (co prawdopodobnie skutkowałoby otrzymaniem kilku ofert), z pewnością wpłynęłoby na obniżenie cen i możliwość wyboru innej firmy niż Ursus. W konsekwencji miasto byłoby w innej (lepszej) sytuacji niż obecnie. To już jednak historia.
7-letnia gwarancja
Zakładając jednak, że Ursus wywiąże się z dostawy 11 autobusów elektrycznych, nie można zapominać o fakcie, iż mają być one objęte 7 letnią gwarancją na cały pojazd. Ursus S.A. w dalszym ciągu ma ogromne kłopoty z płatnością zobowiązań wobec wierzycieli oraz z toczącymi się postępowaniami egzekucyjnymi. Sytuacja w spółce jest taka, iż nie wiadomo w jakim kształcie spółka będzie funkcjonowała za kilka tygodni, miesięcy, nie mówiąc już o perspektywie 7 lat. W związku z tym problemem jest nie tylko zagrożona dostawa, lecz również (w przypadku realizacji dostaw) późniejszy serwis gwarancyjny autobusów.
„