Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Berlin planuje zakup nawet 187 trolejbusów

infobus
07.02.2020 12:00

Plany Berlin zakładają wycofanie z ruchu wszystkich autobusów z silnikami diesla. Docelowo zakłady komunikacyjne BVG mają operować wyłącznie pojazdami z napędem elektrycznym. Przewoźnik złożył już kilka zamówień na elektrobusy. Ale łaskawszym okiem spogląda w kierunku trolejbusów z bateriami.

Na razie tylko elektrobusy
Trolejbus wyposażony w baterie trakcyjne według BVG sprosta stawianym wymaganiom w Berlinie. Na razie co prawda zakupiono tylko klasyczne autobusy elektryczne od Solarisa i Mercedesa, których zakup jest łatwiejszy dla przewoźników. Jednak marzenie o nowoczesnych trolejbusach nie zostało jeszcze zapomniane.

Scenariusze budowy sieci trakcyjnej są obecnie trzy i różnią się zakresem wyboru odcinków do realizacji. Przy czym założenie jest takie, aby trolejbus przynajmniej połowę trasy pokonywał na odcinkach z siecią. BVG sugeruje, że poligonem doświadczalnym mogłaby być dzielnica Spandau, gdyż jak uważa przewoźnik to najlepsze miejsce do rozpoczęcia realizacji projektu trolejbusowego. Spandau jest obecnie połączony z resztą miasta metrem i S-Bahnem, a resztę obsługi komunikacyjne zapewniają autobusy. Rozważano co prawda budowę linii tramwajowej jednak jej oddalenie od pozostałej części berlińskiego systemu było wadą tego pomysłu.

Elektryfikację tej części Berlina, którą zamieszkuje około 33 000 mieszkańców, powinny zapewnić trolejbusy z bateriami, które powinny być wykorzystywane łącznie na 15 liniach o łącznej długości 235 km. Napowietrzna sieć trakcyjna byłaby wykorzystywana (dwukierunkowo) na 148 km, tj. 61% całkowitej długości linii w Spandau. Na pozostałych odcinkach pojazdy byłyby zasilane z baterii.

187 trolejbusów z bateriami?
Jak wskazuje BVG należałoby zakupić w sumie 187 trolejbusów, z czego 113 klasycznych przegubowych o oraz 74 trójczłonowe o długości około 24 m. Koszt całego projektu szacuje się na 310 mln euro. W perspektywie 30-letniej są to koszty porównywalne z eksploatacją autobusów z silnikiem diesla. Jednak infrastruktura dla trolejbusów może służyć znacznie dłużej.

Obecna linia autobusowa M32, która ma być obsługiwana przez najdłuższe trolejbusy, powinna według BVG zostać w pierwszej kolejności zelektryfikowana.W drugim kwartale 2021 r. przewoźnik chce ogłosić przetarg na ich zakup. Ma to pozwolić na wprowadzenie ich do eksploatacji w połowie 2024 r.