Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rybnik rozpoczął eksploatację autobusów CNG

infobus
07.02.2020 08:00

Dziewięć nowych autobusów Mercedes-Benz Conecto NGT zasilanych CNG zaczęło wozić mieszkańców Rybnika. To pierwsze w tym mieście autobusy na sprężony gaz ziemny. Kolejne Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku planuje wysłać na ulice w drugiej połowie tego roku.

Jak poinformował rybnicki magistrat, pierwszy gazowy Mercedes-Benz Conecto NGT o długości 12 metrów wyjechał na trasy w poniedziałek – 3 stycznia. Nowe pojazdy kupiła za ponad 1 mln zł za sztukę spółka Transgór, która na zlecenie rybnickiego Zarządu Transportu Zbiorowego obsługuje tam lokalną komunikację autobusową.

Walka ze smogiem

-„To pierwsze autobusy CNG, które na stałe będą u nas kursowały” – zaznaczył, cytowany przez miasto, dyrektor Zarządu Łukasz Kosobucki. „To istotny ruch w kierunku poprawy środowiska, gdyż zanieczyszczenia emitowane przez autobusy zasilane CNG są prawie trzykrotnie mniejsze od emisji pochodzących z takich samych autobusów zasilanych olejem napędowym” – dodał.

„Wprowadzenie autobusów gazowych na ulice Rybnika jest kolejnym elementem konsekwentnej ewolucji systemu transportowego w Rybniku” – ocenił Bartosz Mazur z rybnickiego magistratu. Jak przypomniał, Rybnik wiąże z Transgórem długoletnia umowa, w ramach której operator zobowiązany jest m.in. wymieniać tabor.

Prezydent Rybnika Piotr Kuczera podkreślił, że inwestycja w nowe wozy wiąże się m.in. z wypełnieniem założeń ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

-„Kilometry związane z przejazdem takiego typu autobusów są oczywiście droższe, tak to jest, że ekologia kosztuje” – przyznał Kuczera. „Cieszę się, że w Rybniku robimy krok do przodu związany z transportem. Niedługo zaprezentujemy samochody jednostek miejskich, które również będą zasilane gazem” – zapowiedział.

-„To ruch ze strony samorządu w kierunku ekologii i obowiązków wynikających z ustawy o elektomobilności. Chciałbym, aby również spółki Skarbu Państwa wypełniały swoje obowiązki w tym względzie” – zasugerował Kuczera uściślając, że chodzi o zapowiedzi spółki PGNiG Obrót Detaliczny budowy odpowiednich stacji w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Problem ze stacją

Jak wyjaśnił cytowany prezes Transgóru Antoni Mainczyk, spółka miała zapewnienie gazowego dostawcy o budowie stacji CNG na terenie Rybnika.

-„Niestety, póki co stacji nie ma, czekamy i nadal rozmawiamy. Za kilka tygodni wdrażamy rozwiązanie tymczasowe w postaci specjalnych butli, które pozwolą nam ładować autobusy na miejscu bez konieczności dojazdu do stacji w Tychach” – wskazał.

Tychy, gdzie funkcjonuje zbudowana przez PGNiG Obrót Detaliczny stacja CNG, są pionierem wykorzystania gazu w komunikacji publicznej w woj. śląskim. Tamtejsze Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej już od kilkunastu lat zamawia pojazdy wyłącznie zasilane sprężonym gazem ziemnym chcąc, aby cała jego flota jeździła na tym paliwie.

Także pod kątem obecnych funduszy unijnych Tychy przygotowały i realizują warty 164 mln zł projekt, zakładający m.in. zakup ponad pięćdziesięciu autobusów zasilanych sprężonym gazem, mikrobusów, trolejbusów, elektrobusów, pojazdów serwisowych i pogotowia technicznego, a także przebudowę zaplecza technicznego tyskiej zajezdni.

Na wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów użyteczności publicznej, zdecydowały się dotąd także m.in.: Warszawa, Tarnów, Kielce oraz Rzeszów.(PAP)