Wuppertal odbiera wodorowe Van Hool-e
Pierwszy z dziesięciu nowych autobusów Van Hool z wodorowymi ogniwami paliwowymi został oficjalnie przekazany WSW z Wuppertalu. W kolejnych tygodnia przewoźnik spodziewa się pięciu kolejnych pojazdów.
W nadchodzącym roku będą one kierowane regularnej eksploatacji. Nie jest jeszcze jasne, na jakich trasach będą podróżować. Wodorowe Van Hool-e będą stacjonować w zajezdni autobusowej w dzielnicy Breck.
System tankowania wodoru jest obecnie budowany w spalarni odpadów AWG na Korzert. Tam WSW i AWG same wytwarzają wodór w elektrolizerze, wykorzystując energię elektryczną ze spalania odpadów. Uruchomienie zakładu planowane jest na luty 2020 r. W międzyczasie WSW może skorzystać ze stacji tankowania w Düsseldorfie.
Nowy autobus miał we wrześniu wizytę w Wuppertalu. Okazją było spotkanie przedstawicieli miast i regionów biorących udział w europejskich programach wykorzystania autobusów wodorowych w lokalnym transporcie publicznym. Następnie ponownie udał się do belgijskiego zakładu Van Hool na kilka tygodni, aby dostosować napęd i kilka inny rozwiązań do wymagań WSW. Przejechał już 800 kilometrów. WSW początkowo będzie wykorzystywać go do szkolenia około 270 kierowców autobusów.
700 ton mniej CO2 rocznie w porównaniu do oleju napędowego
Dzięki zastosowaniu dziesięciu autobusów z ogniwami paliwowymi można zaoszczędzić prawie 700 ton CO2 rocznie w porównaniu z autobusami z silnikami diesla. Każdy autobus ma miejsce dla 75 pasażerów. Pojazdy o długości 12 metrów ważą 14 ton. Są wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy 85 kW i baterię litowo-tlenkową. Maksymalna moc wynosi 210 kW. Koszt jednego pojazdu wynosi około 650 000 euro.
Instalacja do produkcji wodoru ma moc 1 MW. Ma pojemność 425 kilogramów wodoru i jest przeznaczona do zasilania dziesięciu autobusów na ogniwa paliwowe. WSW i AWG zużywają niedrogą energię elektryczną z własnego zakładu przetwarzania odpadów na energię, aby obniżyć koszty zasilania autobusów elektrycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Produkcja wodoru ma przebiegać przede wszystkim wtedy, gdy nie można osiągnąć wysokich cen rynkowych energii elektrycznej ze spalania odpadów. Wtedy konsumpcja własna jest bardziej ekonomiczna. Prace nad infrastrukturą do produkcji wodoru i tankowania przebiegają szybko. Wszystkie elementy oprócz kompresorów zostały już dostarczone i są w trakcie montażu. Pierwsze testy obciążenia elektrolizera mogą już mieć miejsce.
Większość środków pochodzi z różnych programów
Całkowite koszty projektu wodorowego WSW wynoszą 12 milionów euro, z czego 5,5 miliona euro przeznaczono na budowę zakładu produkcji wodoru, a 6,5 miliona euro na zakup pojazdów. Projekt wodorowy „H2W” jest wspierany przez unijne programy finansowania JIVE, MEHRLIN i JIVE2, program finansowania rządu federalnego NIP2 i kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia za pomocą funduszy VRR. Łączne finansowanie wynosi 6,5 miliona euro.
„