Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Lotniskowe elektryki w Oslo. Od VDL

infobus
13.01.2020 07:00

Dzięki ośmiu autobusom Citea SLFA-181 Electric, VDL Bus & Coach w znacznym stopniu przyczyni się do dalszej elektryfikacji lotniska w Oslo w Norwegii. Autobusy lotniskowe wejdą do użytku w 2020 roku.


E-lotnisko

Wdrożenie tych przegubowych pojazdów VDL pomoże osiągnąć cele klimatyczne określone przez lotnisko Avinor Oslo, które jest już jednym z wiodących portów lotniczych w Europie pod względem surowych wymagań środowiskowych.

„Podjęto decyzję o zakupie modelu BRT (Bus Rapid Transit), za pomocą którego zdobyliśmy prestiżową międzynarodową nagrodę Red Dot Award w 2017 roku”, wyjaśnił Frank Reichel, dyrektor zarządzający VDL Bus & Coach Norway AS. „Jednak Avinor interesuje się czymś więcej niż tylko designem. Wybierając nasze elektryczne autobusy, wiele mówi się o ambicjach lotniska. To doskonale łączy się z ogólnym obrazem Norwegii jako lidera w dziedzinie elektrycznych podróży w Europie”.

Wsparcie finansowe

Każdego roku 1,2 miliona pasażerów jest przewożonych pomiędzy bramkami, a samolotem na lotnisku w Oslo. W czerwcu 2018 roku lotnisko Avinor w Oslo otrzymało wsparcie finansowe w wysokości około 1,6 mln euro od norweskiej organizacji Enova. Misją Enova, której właścicielem jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska, jest wspieranie rozwoju technologii klimatycznych i zrównoważonych systemów energetycznych.

„Wprowadzenie elektrycznych autobusów jest ważnym środkiem zmniejszania emisji gazów cieplarnianych na lotnisku”, wyjaśnił Stine Ramstad Westby, wiceprezes ds. infrastruktury w Avinor. „Lotnisko dąży do zmniejszenia o połowę całkowitej emisji gazów cieplarnianych do 2022 roku, w porównaniu z 2012 rokiem. Wsparcie Enova umożliwia nam szybsze wdrażanie rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Chociaż początkowa cena zakupu autobusów elektrycznych jest wyższa niż wariant z silnikiem Diesla, inwestycja ta jest celowym wyborem, ponieważ w dłuższej perspektywie pojazdy elektryczne generują wyższe zyski”.

Zalety Citea SLFA-181 Electric

W konkretnym zastosowaniu autobusu, dodatkowa uwaga zostanie poświęcona klimatyzacji i utrzymaniu komfortowej temperatury dla pasażerów, szczególnie w okresie zimowym. Dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią ze strategicznymi sesjami ładowania, nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych, zagwarantowany ma być komfort pasażerów i dostępność pojazdu. VDL Bus & Coach w swoim Citea SLFA-181 Electric wykorzystuje akumulator litowo-jonowy o wysokiej pojemności 216 kWh. Daje to elastyczność wyższej pojemności energetycznej, zachowując jednocześnie zalety szybkiego ładowania. System akumulatorów jest chłodzony powietrzem i ogrzewany elektrycznie, dzięki czemu akumulator jest zawsze utrzymywany w optymalnych warunkach pracy.

W zakresie urządzeń do ładowania firma VDL Bus & Coach po raz kolejny połączyła siły z holenderską firmą Heliox. W celu tymczasowego szybkiego ładowania przy bramkach zostanie zainstalowana szybka ładowarka o mocy 300 kW. Za pomocą pantografu na dachu autobusu, akumulator można będzie w pełni naładować w krótkim czasie. Dodatkowo 8 punktów ładowania zostanie zainstalowanych w zajezdni, każdy o mocy 30 kW. Tutaj autobusy będą w pełni ładowane w nocy.