Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zielone autobusy w Zielonej Górze – podsumowanie 2019

infobus
25.12.2019 10:00

Czas na pierwsze podsumowanie wartego ponad 250 mln zł przedsięwzięciainwestycyjne MZK w Zielonej Górze, które oprócz poprawy komfortu podróżypasażerów, czyni zielonogórską komunikację miejską innowacyjną i ekologiczną.

W ramach inwestycji zakupiono 43 nowe, niskopodłogowe,dwunastometrowe autobusy elektryczne marki Ursus, a dzięki wybudowanejinfrastrukturze ładowania, miasto mogło pozyskać środki na zakup kolejnych 12sztuk, w tym 4 przegubowych i 8 solo – z sukcesem aplikując o dofinansowanie wkolejnym naborze.

Zielony prąd

Elektrobusy są czterokrotnie cichsze od autobusów ztradycyjnym silnikiem diesla i bardziej ekologiczne, bo napędza je energiawyprodukowana w zielonogórskiej Elektrociepłowni, otrzymywana z kogeneracjispalonego gazu.

-„Energia, którą czerpiemy w zajezdni autobusowej, w całościpochodzi z Elektrociepłowni, korzystającej z lokalnego źródła gazu.Elektrociepłownia już sama w sobie jest producentem czystej energiielektrycznej, a więc rzeczywiście możemy mówić, że mamy w Zielonej Górze „zielonąkomunikację” – mówi Barbara Langner, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji wZielonej Górze.

11 stacji

Autobusy są ładowane nie tylko w zajezdni autobusowej przyul. Chemicznej, ale także na stacjach rozlokowanych w 10 punktach miasta, gdziemogą szybko uzupełnić energię w swoich bateriach. Obecnie w trakcie realizacjijest 11. stacja – na zielonogórskim osiedlu Czarkowo. To jednak nie wszystko.

-„Przebudowując zajezdnię w taki sposób zaprojektowaliśmyhalę warsztatową i wiatę, pod którą garażują autobusy, żeby na dachu tychobiektów zainstalować fotowoltaikę, czyli baterie słoneczne, stanowiąceabsolutnie odnawialne źródło energii. Oznacza to, że w przyszłości samibędziemy mogli produkować energię elektryczną – mówi Barbara Langner. – Mamy wplanach ścisłą współpracę z Elektrociepłownią w tym zakresie, bo sami najlepiejznamy się na przewozach w komunikacji miejskiej, a nie na produkcji prądu –śmiejąc się dodaje pani dyrektor.

Zakup nowych elektrobusów w zdecydowany sposób ograniczyłpoziom hałasu w zielonogórskiej komunikacji miejskiej. Mieszkańcy słysząróżnicę, gdy na przystanek podjeżdża autobus z tradycyjnym napędem, a za nimautobus z silnikiem elektrycznym. Trzeba również dodać, że oprócz elektrobusów,miasto zakupiło 17 nowych, niskopodłogowych autobusów przegubowych marki Mercedes-Benzz silnikiem diesla Euro 6 i także są znacznie cichsze od starszej generacjiautobusów zasilanych olejem napędowym.

Czas na zajezdnię

Myli się ten, kto myślał, że to już koniec ekologicznychnowinek w zielonogórskiej komunikacji miejskiej. Zajezdnia autobusowa MZK wramach projektu została przebudowana w taki sposób, aby pozyskiwać iwykorzystywać deszczówkę do mycia autobusów.

-„Dachy hali warsztatowej i wiaty garażowe na zajezdniautobusowej zostały tak zaprojektowane, aby wszystkie wody opadowe byłykierowane do specjalnego zbiornika, usytuowanego w centralnym miejscu placumanewrowego – mówi Robert Karwacki, zastępca dyrektora ds. technicznychMiejskiego Zakładu Komunikacji. – Z wody w tym zbiorniku korzysta myjnia, któraobsługuje nasze autobusy – dodaje.

Co dalej?

Na rok 2020 przewidziano wykonanie kolejnych kontraktów,które pozostały do zrealizowania w ramach projektu. W pierwszym kwartaleprzyszłego roku w różnych miejscach miasta ustawionych zostanie 11nowoczesnych, stacjonarnych automatów biletowych, przystosowanych do płatnościelektronicznych. Na chwilę obecną bilety można nabyć w Centrum Przesiadkowym, wzajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej oraz drogą elektroniczną – internetowąi mobilnie – na telefon komórkowy.

W ramach projektu w mieście pojawi się 57 nowych,dwustronnych tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, pokazującychrealny czas do odjazdu autobusów i komunikaty związane z ich ruchem. Informacjapasażerska będzie dostępna i unowocześniona również w serwisie internetowymMZK.

Do końca maja przyszłego roku zostanie także zrealizowanykontrakt na budowę i przebudowę pętli oraz peronów przystankowych wraz zinfrastrukturą towarzyszącą. Partnerem w projekcie jest PKP PLK SA, którawykonuje poszerzenie wiaduktu nad ul. Batorego i zadaszenia na peronach.

Zielonogórski projekt to – jak mówi Barbara Langner -przedsięwzięcie przełomowe w skali kraju. MZK nie spoczywa jednak na laurach ize wzorkiem skierowanym w przyszłość, cały czas poszukuje nowychproekologicznych rozwiązań dla zielonogórskiej komunikacji miejskiej. Bezśmiałych wizji nie da się bowiem osiągnąć sukcesu.