Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bratysława wybiera autobusy Otokara!

infobus
23.12.2019 11:00

70. przegubowych Otokarów wzmocni autobusowy tabor Dopravnypodnik Bratislava. To spora niespodzianka.

Bratysławska spółka transportu publicznego opublikowaławyniki przetargu publicznego na dostawę 70. nowych autobusów przegubowych doobsługi miejskich linii w Bratysławie. Oferty złożyło czterech producentów.Najkorzystniejszą ofertę złożył turecki producent autobusów – Otokar Otomotiv wSavunma Sanayi A.S., który ma w swojej ofercie przegubowy autobus Otokar KentC. Pozostali uczestnicy przetargu to m.in. SOR Libchavy, Solaris Bus &Coach i Mercedes-Benz Slovakia.

Kiedy umowa?

-„DPB, a. s. przedłożył niniejszą umowę na 70.autobusów, aby z własnej inicjatywy rozwiać wszelkie wątpliwości w procesieudzielania zamówienia do Urzędu Zamówień Publicznych (ÚVO) w celu kontroli.Dlatego w interesie przejrzystości wyboru i zarządzania finansami publicznymi,a także w celu wyeliminowania wszelkich wątpliwości, podpisanie umowy zdostawcą będzie nieco opóźnione.” – wyjaśnił DPB w komunikacie prasowym.

Charakterystyka Otokara

Przegubowy autobus Otokar Kent C ma 18,75 metrów długości ijest całkowicie niskopodłogowy, czterodrzwiowy w układzie 2-2-2-2 i napędzanyjest silnikiem wysokoprężnym DAF MX11 Euro 6 o mocy 271kW / 369KM. Całkowita pojemnośćautobusu to około 164 pasażerów.

-„Autobusy Kent C zapewnią najwyższy poziomkomfortu i jakości w transporcie publicznym w Bratysławie, gwarantowanym naściśle określonych warunkach umownych. Wyrafinowana konstrukcja wnętrza,  bezprzewodowy internet poprzez WiFi, ładowarki USB i nowewyświetlacze z kolorowymi liniami oraz niższe zużycie paliwa przyniosą korzyściwszystkim pasażerom. Od 2020 roku, nowe pojazdy będą dostępne na wszystkichliniach obsługujących pojazdy przegubowe, wyjaśnia DPB.

Zgodnie zopublikowanymi informacjami cena jednego autobusu przegubowego wyniesie 254.450EUR bez VAT, czyli około 1,094 mln PLN netto.

Cena to nie wszystko

-„Dzięki niższej cenie pojazdów firma transportowaBratysława oszczędzi mieszkańcom stolicy ponad pięć milionów euro. Na przykładmożna by kupić prawie 20 innych pojazdów. Oceniono nie tylko cenę, ale takżedostępność pojazdów, ich obciążenie środowiskowe i zużycie paliwa. Konkursobejmował również ustanowienie przez DPB ścisłych wymagań umownych, tak abyzwycięski produkt był najwyższej jakości. Dlatego nawet tańsze pojazdy musząspełniać wymagania jakościowe. Przewoźnik wymagał 3-letniej gwarancjicałpojazdowej na nowe autobusy, 10-letniej gwarancji na konstrukcję i nadwozieoraz przewiduje kary za niedostarczenie części zamiennych w terminie i sankcjeza naprawy poza terminami.” – informuje DPB.

Autobusy tego typu będą nowe na Słowacji, do tej pory niebyły dostarczone do żadnego przedsiębiorstwa na Słowacji.

-„Mimo że marka Otokarjest nieznana w Bratysławie i okolicach, jego historia sięga ponad 50 lat iobecnie produkuje najwyższej klasy pojazdy z wykorzystaniem europejskich,zwłaszcza niemieckich komponentów, takich jak DAF, ZF i MAN, w tym również tychużywanych pojazdów. Należy również zauważyć, że producenci musieli spełniaćkryteria kwalifikacyjne, a zatem nie może istnieć tak zwane „kryteriakwalifikowalności”. W ramach otrzymanych ofert Otokar oferował nie tylkonajniższą cenę, ale także drugą najniższą emisję w eksploatacji, a takżedoskonałe spalanie. Oceniliśmy to w nowy sposób, używając prawdziwej obsady.Oczywiście pojazdy te spełniają również najbardziej wymagające normy emisjispalin Euro 6d i są dopuszczone do ruchu w Unii Europejskiej – informuje Dopravný podnik Bratislava

Bez MINI

Jednocześnie DPB poinformowało, że konkurs na dostawę 4 minibusów przeprowadzony w drodze bezpośredniej procedury negocjacyjnej niepowiódł się, ponieważ żaden z adresowanych dostawców nie złożył oferty.

Wtrakcie negocjacji DPB zwróciło się do trzech dostawców – Corex Vráble,Mercedes-Benz Slovakia i KHMC Opava.

Mimo to bratysławska firma transportowa zamierza ponowić przetarg na noweminibusy, gdyż taki tabor będzie spółce potrzebny w najbliższej przyszłości.