Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek autobusów elektrycznych – 11.2019

infobus
19.12.2019 09:00

W listopadzie br. segment nowych elektrobusów w Polsceodnotował aż osiem nowych rejestracji i tym samym przekroczył próg 200 autobusówelektrycznych w naszym kraju.

Po przyspieszeniu w lipcu, gdzie do statystyk dodaliśmysześć elektrobusów marki Solaris – pięć MAXI i jeden MIDI – teraz ponownie mamyzastój. W październiku dodaliśmy jedną sztukę – Urbino 18 electric dla Poznania,a w listopadzie – osiem kolejnych takich pojazdów. Łącznie MPK Poznań odebrałojuż 9 szt. elektrobusów, a liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych wPolsce przekroczyła poziom 200 szt. pojazdów. To dokładnie 207 egzemplarzy.

Elektryczny listopad

Po dobrym początku roku nastąpiły trudne dla polskichelektrobusów cztery miesiące. W lutym, marcu, kwietniu, maju i czerwcu niezarejestrowano w naszym kraju żadnego elektrycznego autobusu. W lipcu mieliśmyprzełom i swoje pojazdy zarejestrowały trzy miasta: Bełchatów, Łomianki i Ostróda.W październiku ruszyła kolejna elektryczna fala, która podbiła nam tegorocznypoziom. Oczywiście liczymy na więcej.

Łącznie w ciągu 11 miesięcy 2019 r. w Polsce zarejestrowano 45szt. autobusów elektrycznych. To niezły początek. Dla porównania dodajmy, że wtym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 1000 rejestracji, co dajeelektrobusom udział na poziomie 4,5%. W tym roku spodziewamy się, że w naszymkraju zostanie zarejestrowanych łącznie ok. 75 szt. elektrycznych autobusów,czyli rekordowy poziom jeszcze przed nami.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanychw naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze – 43 szt.

  • Warszawie – 31 szt.

  • Krakowie – 26 szt.

  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcejelektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim – 43 szt.

  • Mazowieckim – 36 szt.

  • Śląskim – 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył napolski rynek 127 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., astawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowałona podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (8 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 11 miesięcy 2019 r. pokazują, że polski rynek elektrycznychautobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszcze kolejnerekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 241 autobusówelektrycznych;

  • w procedurze przetargowej jest 27 e-busów;

  • z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniemprzetargu znajduje się aż 224 elektrobusów.

To razem daje liczbę 492 autobusów elektrycznych, które wnajbliższej przyszłości – czyli w latach 2019-2021 – wyjadą na polskie ulice.Te prognozy oznaczają, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100e-rejestracji rocznie. Spodziewamy się, że w 2020 r. ten prógnajprawdopodobniej zostanie przekroczony – oczywiście dzięki gigantycznemukontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów. Dla porównaniadodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy w Polsce tylko 63 rejestracjeautobusów elektrycznych.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupyelektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich.Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszyrozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego,do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. W czerwcu NCBiRponowiło procedurę w zakresie wyboru producenta polskich e-busów. Teraz czekamyna SIWZ i składanie ofert. W tej sytuacji trudno jest teraz dokładnie określić,ile z tych autobusów trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia wartopodkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów znapędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu.Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusówdominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić wnajbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dziękiunijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – takie ekologicznerozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napędalternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt.,co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacjimiejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażybył najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej”zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiłosię aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział napoziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W ciągu 11. miesięcy 2019 r. na łączną sumę 951 nowychmiejskich autobusów 244 pojazdy miało eko-napęd (27% udział). W podziale narodzaj napędu, aktualny poziom rejestracji wygląda następująco:

  • 46 elektrobusów

  • 57 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 179 autobusów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują „zielone” dane, liczbazarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie- przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynkubędą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwachalternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostkisamorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udziałautobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tejjednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce -zobaczymy.

190 elektrobusów

Najważniejsze e-wydarzenie tego roku to przyznanie wlistopadzie przez CUPT aż 460 mln złotych dotacji na rozwój transportupublicznego dla 13 polskich miast. Za tą sumę samorządy kupią łącznie 190unijnych elektrobusów, co diametralnie zmieniło układ liczb na naszychelektromobilnych tablicach. Poniżej nasza tabela ze zwycięskimi, elektromobilnymiprojektami z dofinansowaniem CUP / POIiŚ:

Województwo

Miasto

Liczba elektrobusów

Liczba elektrobusów dla województwa

Kujawsko-pomorskie

Malbork

4

4

Lubuskie

Zielona Góra

12

20

Lubuskie

Gorzów

8

Małopolskie

Kraków

50

50

Mazowieckie

Radom

9

9

Opolskie

Kędzierzyn Koźle

2

7

Opolskie

Opole

5

Pomorskie

Gdynia

24

24

Śląskie

Sosnowiec

14

24

Śląskie

Gliwice

10

Wielkopolskie

Poznań

37

42

Wielkopolskie

Piła

5

Zachodnio-pomorskie

Szczecin

10

10

Razem

190

190