Kraków uderza w lokalne autobusy i autokary [FILM]
Stolica Małopolski podała wyniki innowacyjnych badań spalin, które są jednoznaczne: największe przekroczenia norm pochodzą z prywatnych autobusów, które obsługują połączania lokalne.
Kraków jako pierwsze miasto w tej części Europy przeprowadził innowacyjne badania emisji spalin metodą teledetekcji. Podobne analizy zostały wcześniej zrealizowane w Londynie i Paryżu.
Wyniki są jednoznaczne: największe przekroczenia norm pochodzą z prywatnych autobusów, obsługujących podmiejski, lokalny i regionalny transport.
Autobusowe wnioski
Z przeprowadzonej analizy wynika, iż autobusy komunikacji publicznej Euro 6 spełniają rygorystyczne normy w przypadku emisji tlenków azotu czy cząsteczek stałych PM i są najbardziej ekologicznymi pojazdami poruszającymi się po Krakowie.
Średnie emisje substancji toksycznych z pojazdów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych, autobusów prywatnych i ciężarówek przekraczają normy Euro w znacznie większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku autobusów komunikacji miejskiej.
-„Przewoźnicy realizujący transport zbiorowy w Krakowie – zarówno MPK jak i Mobilis – trzymają najwyższy poziom, mają nowoczesne pojazdy spełniające normy emisji Euro 5 i Euro 6” – mówił dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie Łukasz Franek. Jak podkreślił nie jest to problem wyłącznie Krakowa, bo autokary i busy obsługują transport regionalny. „Gdy myślimy o przewozach regionalnych, o dowożeniu do aglomeracji, musimy odbyć debatę na poziomie krajowym, co zrobić, żeby ten transport odbywał się +czystym+ pojazdem. Podczas badań byliśmy świadkami sytuacji, gdy busy przejeżdżały obok czujników +na luzie+ wiedząc, jaki pomiar wykonujemy” – mówił.
Dodał, że trzeba przemyśleć, jak rozwiązać ten problem, bo widać wyraźnie różnicę, gdy jest – jak w mieście – organizator transportu.
-„Ma on możliwość kontrolowania, jakiej jakości paliwo jest używane, w jaki sposób wymieniane są części. Zostawienie tego wolnemu rynkowi rodzi dysproporcję w tym, co jest później emitowane z rur wydechowych” – powiedział Franek.
{https://www.youtube.com/watch?v=DcM0JG1zDvo}
Co dalej?
-„Mamy duży problem na poziomie regionalnym. Niewątpliwie transport spoza Krakowa jest obecnie głównym nosicielem zanieczyszczeń komunikacyjnych w naszym mieście. Będziemy współpracować z samorządem wojewódzkim i organami władz państwowych, by zmienić prawo w tym zakresie – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W związku z tym Kraków wspólnie z Krakowskim Alarmem Smogowym zwrócą się z apelem do rządu o opracowanie programu rządowego wyznaczającego normy emisji w prywatnym transporcie publicznym.
Zdalne pomiary emisji spalin w skali całego kraju mogą wpłynąć na znaczną poprawę jakości powietrza w Polsce. Wpływy do budżetu z mandatów wystawionych kierowcom poruszającym się niesprawnymi autami mogą pozwolić na finansowanie programów zmierzających do poprawy jakości powietrza.
Czerwiec 2019
Badania zostały zrealizowane w czerwcu 2019 r. Urządzenie pomiarowe badało skład wyziewów z samochodów pod kątem szkodliwych substancji, tj. dwutlenku azotu, dwutlenku węgla, tlenku azotu, tlenku węgla, węglowodorów czy cząsteczek stałych PM.
– Jest to metoda umożliwiająca masowe badanie emisji spalin bez konieczności zatrzymywania samochodów – zaznacza Łukasz Franek.
Pomiary realizowano na Alejach Trzech Wieszczów i ul. Księcia Józefa. W czasie 16-dniowej kontroli zrealizowano 103 tys. ważnych pomiarów.
„