MPK Sieradz odbiera kolejne Urbino 10,5 [FILM]
Kolejny nowy autobus Solaris Urbino 10,5 zasilił flotęMiejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Sieradzu.
Sieradz zamówił w tym roku trzy Solarisy Urbino 10,5. Pierwszyz nich w charakterystycznych żółtych barwach pojawił się na ulicach miasta wewrześniu tego roku. Drugi zaczął wozić pasażerów 9 grudnia, a ostatni zSolarisów pojawi się we flocie przewoźnika do końca marca 2020 r.
-„Zakup nowych autobusów ma wpływ na nasze codzienne życie inie chodzi tylko o komfort podróżowania ale również o aspekt ekologiczny.Chciałbym aby mieszkańcy wsiadali właśnie do autobusów MPK, by wybórprzewoźnika był świadomy. Każdego dnia pojazdy te w bardzo małym stopniuprzyczyniają się do zanieczyszczania środowiska – mówi Paweł Osiewała,prezydent Sieradza.
Sieradzki standard
Niskopodłogowe autobusy wyposażone są w monitoring ibiletomaty oraz gniazda do ładowania telefonów. Posiadają również klimatyzację.
Całkowity koszt zakupu trzech nowych Solarisów to ponad 3,1mln zł. Blisko 2,2 mln zł pochodzi jednak z dotacji udzielonej przez RegionalnyProgram Operacyjny Województwa Łódzkiego w ramach projektu „Zakup i wymiana autobusów MPK Sieradz Sp. z o.o. w celu osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonejmobilności miejskiej- etap II”. Jego celem jest poprawa komfortu podróżypasażerów, a przede wszystkim wymierne korzyści ekologiczne.
Ostatnie diesle
MPK Sieradz w przyszłym roku planuje likwidacje starychautobusów, wyprodukowanych jeszcze w latach 1988-1996.
– W naszej zajezdni będzie już łącznie 14 Solarisów. Dziękitemu niemal 100 proc. posiadanego taboru będzie niskopodłogowe. Za tym idzieekologia, bezpieczeństwo i komfort dla pasażerów. Nowe autobusy zastąpią stare30-letnie Mercedesy 303. Te zostaną zlikwidowane do końca marca 2020 r. Wówczasnajstarszy autobus w naszej flocie pochodził będzie z 2004 r. – wyjaśniaArkadiusz Podsiadły, prezes MPK Sieradz.
W 2017 i 2018 r. na ulicach miasta pojawiło się już osiemnowych pojazdów Solaris Urbino 10 III generacji. Koszt ich zakupu wyniósł 8,9mln zł z czego unijne dofinansowanie pokryło prawie 5,4 mln zł.
– Jest to ostatni zakup pojazdów z dieslem. W PlanieGospodarki Niskoemisyjnej dla etapu III przewidziany jest już zakup pojazdówelektrycznych – tłumaczy prezes.
– Bardzo mocno nad tym myślimy i jesteśmy na etapiewspółpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, by po Sieradzu jeździły równieżautobusy elektryczne. Mam nadzieję, że uda się to zrealizować. Są to jednakzupełnie inne wydatki. Autobus z silnikiem spalinowym z normą Euro 6, towydatek ok. 800 tys. zł, natomiast autobus elektryczny kosztuje ponad 2 mln zł.Warto jednak to robić, bo zdrowie mieszkańców Sieradza jest najważniejsze -dodaje prezydent.
Przypomnijmy, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej chce wydać w latach 2019-2023 na zakup tysiąca takichinnowacyjnych pojazdów bezemisyjnych ponad 2 mld złotych, a Sieradz jest jednymz 27 samorządów, które wcześniej nawiązały współpracę w tej sprawie z NFOŚiGWoraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach programu e-Bus Sieradz chce nabyć7 elektrycznych autobusów.
{https://www.youtube.com/watch?v=MTTE9ZsFquM}
Czas na badanie
Na koniec dodajmy, że w październiku MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacji w Sieradzu rozpoczęło badania potoków pasażerskichw autobusach. Przy okazji badań podróżujący miejskimi autobusami mogli zgłaszaćswoje uwagi.
– Zależy nam na tym, by stworzyć nową siatkę połączeń,lepiej skomunikować całe miasto i zwiększyć częstotliwość oferowanych połączeń- wyjaśnia powody prowadzonych badań Arkadiusz Podsiadły, prezes MPK.
Za ich przeprowadzenie jest odpowiedzialna firma PublicTransport Consulting Marcin Gromadzki z Gdyni.
– Jesteśmy pasjonatamikomunikacji publicznej i posiadamy know how, którym dzielimy się zzarządzającymi komunikacją w całej Polsce – wyjaśnia Mariusz Józefowicz z PTC.
Na podstawie analizy badań i dalszych konsultacji MPKSieradz w przyszłym roku zaproponuje nową siatkę połączeń.
„