Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

269 nowych autobusów: Ebusco, Heuliez, VDL, Setra i Mercedes

infobus
05.12.2019 11:00

29 listopada na drogi holenderskiej prowincji Groningen Drenthe wyjechały większość pojazdów z mega elektrycznej floty Qbuzz, które docelowo obejmie 164 elektryczne autobusy marek Ebusco, Heuliez i VDL. Plus 20 wodorowych pojazdów Van Hool. To aktualnie największa regionalna sieć elektrobusów w Holandii i w całej Europie.

Przypomnijmy – to zamówienie zostało podpisane w marcu br. i obejmowało zakup 164 szt. nowych autobusów elektrycznych dla prywatnej grupy transportowej Qbuzz, która z kolei wygrała przetarg na obsługę liniową w prowincji Groningen / Drenthe w Holandii. W skład zamówienia weszły następujące modele:

  • 45 szt. Citea SLFA-180 Electric;

  • 59 szt. Heuliez GX 437 Elec;

  • 60 szt. Ebusco 2.2 (to kolejny sukces dla tej marki – przypomnijmy: w Utrechcie jest 11 szt. Ebusco 2.1 + 20 szt. Ebusco 2.2, w Dordrecht – 37 szt. Ebusco 2.2., w Eisenach – 2 szt. i 4 szt. w Monachium)

Warto podkreślić, że jeszcze nie wszystkie pojazdy dotarły do floty Qbuzz. Wciąż brakuje kilkudziesięciu autobusów, a przewoźnik oczekuje się, że przybędą one za kilka tygodni. Dodajmy, że w ramach koncesyjnej floty ma znaleźć się także aż 20 autobusów wodorowych marki Van Hool.

Infrastrukturalne wyzwanie

Za ładowanie tych wszystkich autobusów jest odpowiedzialny holenderski Heliox, dla którego jest to – jak dotąd – największe takie wdrożenie za jednym razem. Infrastruktura ładująca obejmuje:

  • 23 nowe stacje szybkiego ładowania (300 i 450 kW) za pomocą pantografu,

  • 4 lokalizacje wolnego ładowania zajezdni w Groningen, Emmen i Assen ze standardem CCS.

W ramach kontraktu firma musiała m.in. zbudować stacje transformatorowe, pociągnąć okablowanie i postawić konstrukcje słupów ładujących.

Dodajmy, że wyzwaniem tutaj dla sieci ładującej był szeroki zakres komunikacji, która obejmuje nie tylko transport publiczny w mieście Groningen, ale również komunikację regionalną. Oznacza to, że autobusy jeżdżące na lokalnych trasach muszą doładowywać się na przystankach pośrednich.

Kolejna trudność to współpraca między trzema markami autobusów. Heliox zorganizował to tak, że autobusy Heuliez i VDL są ładowane przez pantograf, a Ebusco i VDL przez CCS.

Jak zapowiedział Qbuzz wraz z inauguracją tego projektu – emisja CO2 w transporcie publicznym zostanie docelowo zmniejszona o 90% w porównaniu z obecną koncesją.

Nie tylko elektrobusy

W nowej koncesji Groningen Drenthe będzie jeździło też 95 autobusów Mercedes-Benz i Setra, w tym:

  • 22 przegubowe autobusy Mercedes-Benz Citaro o długości 18 metrów

  • 24 autobusy typu Mercedes-Benz Citaro LE

  • 49 autobusów typu S419 UL.

Przegubowy Citaro G oferuje 52 miejsca siedzące i 104 miejsca stojące. Z kolei Citaro LE ma 40 miejsc siedzących i 60 miejsc stojących. Setry S419 mogą przewozić do 57 pasażerów – w tym modelu nie ma miejsc stojących, co wynika z faktu, że autobusy będą używane na trasach, na których kursują z prędkością 100 kilometrów na godzinę.

W zakresie wyposażenie mamy m.in. złącza USB, WiFi, monitoring, fotel kierowcy z ogrzewaniem i chłodzeniem. Setra ma również kamerę wsteczną i dwie kamery kątowe. Ponadto Setry i Mercedesy LE mają dwa ekrany informacyjne, a autobus przegubowy – trzy. Citaro są również wyposażone w ręcznie obsługiwaną rampę wjazdową na wózek inwalidzki i drzwi przesuwne. Wszystkie autobusy są wyposażone w tempomat.

Pierwsze nowe autobusy Setra już zostały dostarczane. Wszystkie pojazdy ruszą wraz z nową koncesją Qbuzz, czyli od połowy grudnia. Ponieważ przewoźnik jest odpowiedzialny za transport autobusowy ramach „starej” koncesji – część pojazdów już jeździ na liniach.