Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ostrawa kupi piętrowe autobusy… od UNVI!

infobus
03.12.2019 11:00

Miejski przewoźnik z czeskiej Ostrawy – DPO – wyłonił w końcu dostawcę piętrowych autobusów, hiszpańską firmę UNVI, znaną z piętrowych zabudów m.in. dla Pragi

Przypomnijmy jednak, że wyłonienie dostawcy wcale nie byłotakie łatwe, ponieważ od marca 2018 r. DPO nie potrafiło go … znaleźć.Kilkukrotne próby okazały się fiaskiem, aż w końcu zamawiający musiał przejśćdo tzw. procedury negocjacyjnej z potencjalnymi wykonawcami. Wreszcie sięudało, ale niestety firma musiała zwiększyć budżet, ponieważ wcześniejszeoferty były poza zasięgiem DPO. Zatem ostrawski sen o piętrusach zaczyna sięspełniać!

Dwie piętrowe oferty

Zgodnie z informacjami wcześniej przekazanymi przez DPO, doprzetargu w zeszłym roku stanęło dwóch oferentów (od grudnia 2018 r.). Wedługinformacji była to filia DPO, czyli Ekova Electric w Ostrawie we współpracy zVolvo i Scania. Pierwszy miał oferować rozwiązania z napędem hybrydowym, drugiz CNG. W obu przypadkach przewidziano jednak, że pojazdy będą produkowane wewspółpracy z hiszpańską firmą UNVI, która zabudowuje autobusy na podwoziachScania i Volvo. W tym wypadku będą to autobusy UNVI z podzespołami Scanii, asilnik tak jak wcześniej chciał przewoźnik będzie napędzany sprężonym gazemziemnym CNG.

Pojazdy, które proponuje producent mają mieć nadwozia odługości do 12,3 m, szerokości 2,55 m i wysokości 4 m. Mają umożliwiać podróżprzynajmniej 75 pasażerom, w tym 64 na miejscach siedzących. Autobusy będąmiały szklany dach, całopojazdową klimatyzację, system monitoringu i ładowarkiUSB. Przewiduje się, że samochody zostaną dostarczone latem 2020r. Przewidujesię, że autobusy zaczną kursować od 1 lipca 2020 r. na nowej linii 88 łączącejzabytkowe Vitkovice z ostrawskim ZOO w weekendy i święta w Czechach i Polsce. Wpozostałych dniach zostaną rozmieszczone, jeśli będzie to konieczne, również nainnych liniach.

Cena cudów nie czyni…

Warto nadmienić, że na dwa „piętrusy” przewoźnikmiał przygotowane 18 mln CZK netto, czyli ok. 2,9 – 3,1 mln PLN netto. OfertaScanii opiewa na blisko 28,6 mln CZK, a jednostkowa cena pojazdu waha się napoziomie 2,1 – 2,3 mln PLN netto. Sporo drożej niżeli DPO zakładało wpoczątkowym budżecie o blisko 5,3 mln CZK drożej za jednego piętrusa.

-„Postrzegamy ostrawską umowę jako doskonałą okazję. Popierwsze, jest to nasze pierwsze tego typu zlecenie w Czechach, po drugie, mamydługoterminowe wyobrażenie o tym, gdzie i jak szybko DPO porusza się podwzględem technicznym, dlatego cieszymy się, że możemy przyłączyć się do tegoprocesu.”- mówił Lukáš Martinů, przedstawiciel czeskiego oddziału Scania.

Ostrawa może się pochwalić jedną z najmłodszych flot wCzechach. DPO dosyć regularnie udaje się na zakupy. Jednak przetarg na dostawęautobusów piętrowych to novum, a producentów pojazdów tego typu z Europy możnapoliczyć na palcach jednej ręki.