RATP, MOIA i MAN TGE, czyli autobusy na żądanie w Londynie
Londyn testuje usługę autobusów na żądanie, które można zarezerwować za pomocą aplikacji. Jest to efekt konsultacjipublicznych przeprowadzonych przez TfL w tym roku.
W ciągu ostatnich kilku lat w londyńskim systemie transportupublicznego wprowadzono szereg innowacji technologicznych. Jedną z nich są minibusy”na żądanie”, które działają aktualnie w dwóch dzielnicach: Ealing (start 13 listopada),na zachodzie miasta i w Sutton, na południu , gdzie ta usługa zostałauruchomiona w maju.
Co najciekawsze, usługę w Ealing świadczy konsorcjum firm: grupa transportowa RATPi niemiecka firma technologiczna MOIA, która z kolei należy do grupyVolkswagen. MOIA oferuje już transport na żądanie w Hanowerze – od lata 2018 r.i w Hamburgu – od 15 kwietnia 2019 r. Z kolei założona w 2002 r. grupa RATP Dev obsługuje i utrzymujesystemy transportu miejskiego w 12 krajach na czterech kontynentach. W jej sieciachpodróżuje ponad 1,5 miliarda pasażerów każdego roku.
Test w Ealing
Najnowszy test w Ealing obejmie obszar od Southall nazachodzie do North Circular i od A40 na północy do Boston Manor na południu.
Idea jest taka: to pasażerowie sami mają rezerwować swojepodróże za pomocą aplikacji lub połączenia telefonicznego. Autobus nie mawyznaczonej trasy i zabiera ludzi z „elastycznych przystanków”. Po zamówieniu jazdyużytkownicy nie będą czekać dłużej niż około 10 minut na autobus.
Nie jest tanio
Transport for London poinformował, że usługa będzie działaćmiędzy 6:00 a 1:00 rano, a jej koszt to 3,50 GBP (4,50 USD) za jedną podróż. Pasażerowiebędą mogli skorzystać z tygodniowego i miesięcznego abonamentu. Co dziesiątapodróż będzie bezpłatna!
System ma funkcjonować siedem dni w tygodniu przez okres 12miesięcy. Klienci mogą zapłacić z góry za podróż za pośrednictwem aplikacji lubprzez telefon za pomocą kart Visa lub Mastercard.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe autobusy
Wybrane autobusy – MAN TGE City – mogą pomieścić także wózkiinwalidzkie i są w pełni dostępne dla wszystkich pasażerów. Wszystkie sąfabrycznie nowe, spełniają normę Euro 6 i surowe normy ULEZ.
Warto wiedzieć, że ich kierowcyukończyli zaawansowane szkolenie i mają te same warunki finanasowe, jak podczas prowadzenia tradycyjnychautobusów w Londynie, w tym płacę minimalną dla kierowcy autobusu w Londynieoraz gwarancję poziomu wynagrodzenia odpowiadającego ich poziomowi obsługi idoświadczenia na wypadek zmiany operatora.
Na koniec dodajmy, że usługa w Ealing nie będzie dostępna dla dzieci bez opieki wwieku poniżej 13 lat oraz z uwagi na próbę badawczą – nie będzie zintegrowana zsystemem płatności kartą Oyster.
Na Wyspach minibusy na żądanie można spotkać też w Liverpoolu i Leicester, gdzie Arriva oferuje usługę opartą na aplikacjach onazwie ArrivaClick.
„