Pszczyna integruje autobusy, kolej i rowery [FILM]
Nowe centrum przesiadkowe z parkingami przy dworcu kolejowymoddano 4 listopada do użytku pasażerom – podało pszczyńskie starostwopowiatowe. Codziennie będzie stamtąd odjeżdżało 178 autobusów – wskazał powiat.
Centrum przesiadkowe w Pszczynie powstawało od czerwca ub.roku wzdłuż tamtejszych: ul. Sokoła, Placu Dworcowego i ul. Kościuszki.Zasadnicza część znalazła się w miejscu wcześniejszego skweru przed dworcemkolejowym. Dworzec jest m.in. punktem przesiadek mieszkańców tej częściwojewództwa na pociągi: w stronę Tychów i Katowic oraz Czechowic-Dziedzic iBielska-Białej.
178 autobusów
Nowe centrum przesiadkowe utworzyły: prosty parterowy obiektobsługi podróżnych z ceglaną elewacją, nawiązującą do budynku dworca kolejowegooraz wiaty dla busów i autobusów, parkingi dla niemal 200 samochodów osobowych,180 miejsc postojowych dla rowerów oraz postój taksówek. Wokół przebudowanoukład drogowy.
Jak wynika z informacji starostwa, z sześciu tamtejszychstanowisk odjeżdżały będą autobusy 14 linii – powiatowych, gminnych,komercyjnych, a także dalekobieżnej do Zakopanego. Każdego roboczego dnia zcentrum przesiadkowego przy ul. Sokoła odjeżdżać ma 178 autobusów (w weekendy idni wolne od nauki – po kilkadziesiąt). Dla linii powiatowych działa systemdynamicznej informacji pasażerskiej.
{https://www.youtube.com/watch?v=1cTBpbeb20w}
Komunikacyjny organizator
-„Powiat pszczyński jest jedynym powiatem ziemskim na Śląsku,który podjął się realizacji takiej inwestycji i który wziął na swoje barkiorganizację komunikacji w tej wersji” – mówił podczas otwarcia obiektu cytowanyw informacji starostwa pomysłodawca inwestycji, przewodniczący rady powiatu, awcześniej starosta pszczyński Paweł Sadza.
Jak przypominał, od lat w mieście nie było dworcaautobusowego. „Ulokowanie inwestycji w XIX-wiecznej dzielnicy Pszczyny, któranie była przez lata zagospodarowana, w lokalizacji bliskiej dworca kolejowego,tworzy z niej centrum przesiadkowe, które będzie służyć mieszkańcom powiatu iwszystkim, którzy będą odwiedzać Pszczynę” – podkreślił Sadza.
-„To miejsce integruje wszystkie środki transportu: kolej,autobus, samochód i rower. Teraz pasażerowie w komfortowych warunkach mogąoczekiwać na transport oraz znacznie szybciej przesiadać się pomiędzy różnymiśrodkami lokomocji” – dodała obecna starosta pszczyńska Barbara Bandoła.
Unijne wsparcie
Budowa centrum przesiadkowego w Pszczynie była największą inwestycjąw historii powiatu pszczyńskiego, który prowadził projekt razem z gminąPszczyna. Część realizowana przez powiat – centrum przesiadkowe i układ drogowy– kosztowała 17,8 mln zł, z czego blisko 15,2 mln zł to środki unijne.
Partner projektu – gmina Pszczyna – kosztem ok. 26 mln zł(przy unijnej dotacji 21,7 mln zł) wykonuje system tras rowerowych o łącznejdługości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiejoraz w Piasku. Budowa tras rowerowych ma zakończyć się w 2020 r.
Koszty całej inwestycji oszacowano w unijnym projekcie na44,6 mln zł; dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego nalata 2014-2020 to 36,7 mln zł.
W latach 2012-2014 zarządca kolejowych nieruchomości, spółkaPKP SA, wyremontował kosztem ok. 2,5 mln zł pszczyński dworzec kolejowy z 1890r. Z jego elewacji zdjęto wówczas dawną farbę, eksponując cegłę, wymienionodach i okna, odnowiono wnętrza. Renowacji doczekała się też przydworcowa wiata.Z boku budynku powstał kryty parking rowerowy.
Dworzec kolejowy w Pszczynie znajduje się na linii 139Katowice – Zwardoń, między Katowicami i Tychami a Czechowicami-Dziedzicami iBielskiem-Białą. Jej częścią biegnie międzynarodowa linia E 65. Kursują tamtędypociągi międzynarodowe do granicy w Zebrzydowicach i liczne regionalne. WPszczynie od tej głównej trasy odbiega linia 148 przez Żory do Rybnika.
Powiat pszczyński jest organizatorem komunikacji autobusowejna dwóch liniach. W związku z budową centrum przesiadkowego również władzegminy uruchomiły w ub. roku pięć tras autobusów. W poniedziałek samorządowcypowiatu i gminy zadeklarowali wolę wspólnego organizowania komunikacjiautobusowej.
Techniczne parametry Centrum
Powiatowe Centrum Przesiadkowe w Pszczynie – ul. Sokoła 10,tel. 32 449 23 20 – budynek obsługi pasażerów czynny jest od poniedziałku dopiątku w godz. 6.00 – 21.00 oraz w soboty i niedziele w godz. 8.00 – 16.00.Obiekt jest monitorowany i wyposażony w rejestratory obrazu, a także chroniony.Cała infrastruktura – parkingi, toalety itp. udostępniane są bezpłatnie. Wbudynku centrum przesiadkowego pasażerowie linii powiatowych (U1 oraz U2) orazPszczyńskiej Komunikacji Gminnej (linie A, B, C, D oraz F) mogą kupować biletymiesięczne. Sprzedaż biletów na grudzień ruszy końcem listopada.
Ze stanowiska nr 1 będą odjeżdżały autobusy linii:
Pszczyna – Kobiór – Tychy,
Pszczyna – Goczałkowice – Czechowice Dz.
Pszczyna – Zakopane
Ze stanowiska nr 2 będą odjeżdżały autobusy linii:
Pszczyna – Wola
Pszczyna – Jawiszowice
Ze stanowiska nr 3 będą odjeżdżały autobusy linii:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
U2 Pszczyna – Żory
U1 Pszczyna – Pawłowice
Pszczyna – Strumień
Pszczyna – Rybnik
Ze stanowiska nr 4 będą odjeżdżały autobusy linii:
„B” Pszczyna – Jankowice – Studzienice
181 Pszczyna – Bieruń
Ze stanowiska nr 5 będą odjeżdżały autobusy linii:
„F-1” Pszczyna – Złoty Kłos
„F-2” Pszczyna – Złoty Kłos
„A” Pszczyna – Wisła Mała
„A” Pszczyna Centrum Przesiadkowe – ul. Szymanowskiego
Ze stanowiska nr 6 będą odjeżdżały autobusy linii:
„C” Pszczyna – Rudołtowice – Ćwiklice
„C” Pszczyna – Polne Domy
„D-2” Czarków – Pszczyna CP – Pszczyna Szpital
„D-1” Pszczyna – Czarków Kościół – p. Starą Wieś
„D-2 ” Pszczyna – Czarków Skrzyżowanie – p. Piasek
Szczegółowy rozkład jazdy dostępny na stronie:komunikacja.powiat.pszczyna.pl/ oraz pkg.pszczyna.pl/index.php/rozklady-jazdy/
„