Nowa trakcja pomoże gdyńskim trolejbusom. Na północy
Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni rozstrzygnęłoprzetarg na przebudowę sieci trakcyjnej w północnej części miasta.
Trolejbusy będą mogły wrócić do kursowania do północnychdzielnic Gdyni. PKT rozstrzygnęło przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej,która m.in. po postawieniu nowych słupów w ul. Janka Wiśniewskiego umożliwitrolejbusom dojazd na bateriach aż do Obłuża. To ważny element rozwojuzeroemisyjnego transportu w Gdyni.
Najpierw zmiany w istniejącej sieci trakcyjnej, późniejzakup nowych pojazdów, a docelowo – zeroemisyjne, regularne kursy do północnychdzielnic Gdyni. Za około 812 tysięcy złotych wyłoniona w przetargu firma Inexprzebuduje na zlecenie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej fragmenttrakcji w pobliżu Węzła Ofiar Grudnia 70'.
W ramach prac zaplanowano m.in. demontaż części starychsłupów trakcyjnych i oświetleniowych i budowę kilkunastu nowych w innychlokalizacjach – dzięki temu powstanie też nowy odcinek sieci trakcyjnej w ciąguul. Janka Wiśniewskiego. To pozwoli trolejbusom na korzystanie z dłuższejtrakcji pod kątem dojazdu na zasilaniu bateryjnym w kierunku Obłuża.
Strategiczny ruch
-„Pojazdy zeroemisyjne to przyszłość komunikacji zbiorowej.Gdynia konsekwentnie stawia na czyste powietrze, wysoką jakość życia i komfortswoich mieszkańców. Możliwość dojazdu do północnych dzielnic przy wykorzystaniunowoczesnych i ekologicznych środków transportu to realizacja naszejdługofalowej strategii rozwoju. Wierzymy, że takie działania spotkają się zdużym zainteresowaniem potencjalnych pasażerów. Chcemy, aby miasto w tymwzględzie nadal było idealnym wzorem do naśladowania dla innych samorządów –mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Docelowo przez pojazdy napędzane energią elektryczną ma byćobsługiwana już istniejąca linia 170, która obecnie łączy Śródmieście zPogórzem. Przebudowa jest natomiast związana z realizacją większego projektu.
-„Inwestycja jest realizowana dla projektu „Obniżeniezużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakupbezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym” w ramach programupriorytetowego ” System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme).Część 2) GEPARD – Bezemisyny transport publiczny”. W ramach tego projektumiasto Gdynia zakupi 6 autobusów elektrycznych ładowanych w ruchu i na postoju- trolejbusów. Dostawa przewidziana jest do 15 maja 2020 roku. Dostawcąwyłonionym w drodze postępowania przetargowego jest firma Solaris – wyjaśniaTomasz Labuda, zastępca prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej wGdyni.
Historyczne linie
Przypomnijmy, że już kiedyś gdyńskie trolejbusy docierały domieszkańców północnych dzielnic – dwie linie na przełomie lat 60. i 70.kursowały do Oksywia Górnego i Dolnego okrężną trasą przez ul. Arciszewskich.Funkcjonowanie obu linii zawieszono w 1972 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wykonawca przebudowy sieci trakcyjnej oprócz demontażu,budowy i montażu słupów trakcyjno-oświetleniowych będzie musiał też wykonaćkilkaset metrów linii kablowych oraz zadbać o tymczasową organizację ruchu iumożliwienie komunikacji trolejbusowej podczas wykonywanych prac.
Warto dodać, że niektóre materiały rozbiórkowe – np. słupytrakcyjne, wysięgniki, konstrukcje linkowe i osprzęt sieciowy – trafiąbezpośrednio do PKT, które przechowa je w celu ich ponownego wykorzystania wprzyszłości.
„