Ursus bez inwestora. Koniec marzeń o przetrwaniu?
Kolejne czarne chmury nad Ursusem. Ale czy to już zwiastun burzy, która zakończy żywot lubelskiego producenta maszyn rolniczych i autobusów? Miał być inwestor z potężnym kapitałem, ale go nie ma.
Inwestor miał być, ale nie ma
Fiaskiem zakończyły się negocjacje na temat wejścia i dokapitalizowania Ursusa przez amerykańskiego inwestora. Enerkon Solar International, który miał dokapitalizować Ursusa i Ursus Busa łączną kwotą ok. 30 mln USD jednostronnie zerwał negocjacje. Ursus podał tą informację w niedzielną noc.
Inwestorzy mogą czuć się oszukani, gdyż kiedy pojawiła się szansa na ratunek kurs akcji poszedł mocno do góry, do poziomu ok. 1,80 zł za kację. Kryzys przyszedł jednak w poniedziałek. Po upublicznieniu informacji o wycofaniu się Amerykanów z negocjacji akcje poleciały o 60% w dół. Giełda wręcz nie wyrabiała z tymi, którzy naprędce chcieli się pozbyć- jak się okazało- trefnych akcji.
Zarząd Ursusa próbuje przejść jednak do kontrataku. 29 września.
„W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 72/2019 z dnia 29 września 2019 r. Zarząd URSUS S.A. w restrukturyzacji informuje, iż w dniu 30 września 2019 r. w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie, Wydział Śledczy zostało złożone zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstw z art. 286 § 1 k.k. w zw. z art. 294 § 1 k.k. oraz art. 270 § 1 k.k. jak również przestępstw wymienionych w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi przez Benjamina Ballout reprezentującego Enerkon Solar International Inc. na szkodę URSUS S.A. i URSUS BUS S.A. Przekazanie niniejszego raportu stało się konieczne dodatkowo ze względu na działania medialne Benjamina Ballout.” – głosi komunikat.
Problematyczna restrukturyzacja
Brak inwestora to nie jedyny problem Ursusa. Sąd Rejonowy Lublin-Wschód umorzył postępowanie restrukturyzacyjne. W uzasadnieniu orzeczenia podano, że Ursus nie wywiązuje się z zawartego układu z wierzycielami oraz, ż nie reguluje swoich bieżących zobowiązań. A to w ocenie sądu- choć nie powiedziano tego wprost- powinno kwalifikować Ursusa nie do reostrukturyzacji lub upadłości układowej, ale upadłości likwidacyjnej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jakby tego było mało ważą się losy kontraktu Ursus Busa na dostawę 10 trolejbusów klasy MAXI dla ZTM Lublin. Ton w jakim się wypowiadają urzędnicy każe sugerować, że i on może zostać spisany na straty.
W tej sytuacji to doprawdy dziwne, że znalazł się ktoś, kto mimo wszystko przejawiał jakąkolwiek chęć wyłożenia potężnych pieniądzy aby postawić na nogi Ursusa.
„